Ik vind de aanpak; eerst lezen dan doen; alvast prima.
Ivm de verschillende soorten;
Een kleine opsomming van de soorten die bij de kwekers (niet in de handel) verkrijgbaar zijn en die ongeveer 14cm maximaal worden
Eerst de muskus en modderschildpadden: (Kinosternon en Sternotherus soorten)
Sternotherus odoratus - gewone muskusschildpad
De grootte varieert volwassen tussen 8 en 15 cm SCL (SCL = Straight Carapax Length maw de lengte vh schild), meeste blijven kleiner dan 13cm
Een enorm verspreidingsgebied in de natuur, dus 'meerdere' manieren om de natuur na te bootsen.
Sternotherus minor minor - kleine muskusschildpad
De grootte varieert tussen 8 en 13cm, uitzonderingen zijn er altijd maar komen slechts zelden voor. Meeste blijven onder de 11cm hier.
Veel 'kleiner' verspreidingsgebied (info=
http://sternotherus.com/images/minorminormapbig.jpg )
Sternotherus minor peltifer - gestreepte muskusschildpad
De andere ondersoort van Sternotherus minor, deze heeft strepen in de nek en is een stuk 'gestroomlijnder'. Ook de verkrijgbaarheid is veel minder, en prijs ligt gevoelig hoger.
Deze blijft meestal onder de 10cm SCL
Sternotherus carinatus - gekielde muskusschildpad
De grootste soort der muskusschildpadden, wordt makkelijk 14cm SCL.
Er is nog een soort bij de muskusschildpadden namelijk de Sternotherus depressus ( afgeplatte muskusschildpad), maar deze is niet verkrijgbaar voor de gewone hobbyist, prijzen zijn ook immens.
Nu gaan we over tot de modderschildpadden (Kinosternon soorten), ik beperk me tot een aantal soorten want je hebt tientallen soorten modderschildpadden.
Kinosternon subrubrum hippocrepis - Mississippi modderschildpad
Lijkt wat op de Sternotherus odoratus. blijft ook makkelijk onder de 13cm
Kinosternon cruentatum - roodkopmodderschildpad
blijft ook makkelijk onder de 13cm
Kinosternon baurii - gestreepte modderschildpad
Ook een heel erg mooie soort, blijft ook onder de 13cm.
De volgende voorbeelden zijn geen modder of muskusschildpadden maar zijn ook veel gehouden soorten die 'klein' blijven;
Chrysemys picta dorsalis - zuidelijke sierschildpad
Niet te verwarren met de 'geelwangen' die in de handel verkrijgbaar zijn, deze soort wordt maximaal 15cm
Clemmys guttata - druppelschildpad
Erg kleurrijke schildpad, wordt maximaal zo'n 13cm.
Al deze soorten kunnen in de huiskamer gehouden worden (misschien de Chrysemys picta dorsalis het minste, deze hou ik zelf ook erg graag buiten), zonder enige verwarming van het water (uiteraard wel warmtespotje, etc) mits de woonkamer uiteraard geen ijskelder is.
Ik zou zeggen bekijk het eens welke soort je wil, ik help je graag verder.