SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172832 aantal berichten in 14135 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 4 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: Reuzegrote taaie ontlasting  (gelezen 11361 keer)
christine vdbs
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 109



« Gepost op: 19 Juli 2013, 23:33:24 »

Hallo,

Een van onze Grieken had vandaag een dik probleem, letterlijk en figuurlijk. Zij kreeg een reuze drol maar niet naar buiten gewerkt. Ik heb haar eerst wat tijd gegeven, maar toen ze er echt bleef duwen en duwen zonder dat er beweging in kwam heb ik haar een lauw badje gegeven. Daarna werd het wat zachter en ik kon haar een beetje helpen en uiteindelijk ervan verlossen. 

Ze liep eerst een paar minuten rond en verstopte zich daarna in een van haar favoriete plekjes. Ben later nog eens gaan kijken en ze leek in orde.

Normaal eten ze kruiden die in hun verblijf staan zoals paardenbloem, melkdistel smalle en brede weegbree, ? Deze week was ik echter op vakantie en mijn man heeft ook eens tomaat gegeven. Dat tomaat niet goed voor hen is dat weet ik, maar ik kan me eigenlijk niet inbeelden dat dit hiermee iets te maken heeft.

Wel misschien belangrijk, vorig jaar had ze eens prolaps. Heb haar toen vochtig gehouden en he herstelde binnen een uurtje. De volgende dag dan voor de zekerheid toch naar de RA, die haar nog een spuitje heeft gegeven zodat er zeker geen infectie komt.

Normaal hebben ze nooit een probleem zoals dit. Zeker sinds ze permanent buiten zijn is hun ontlasting altijd perfect in orde geweest. Iemand een idee hoe dit kon gebeuren? Wat zou ik kunnen doen om dit in toekomst te voorkomen?
Groetjes,
Christine


Gelogd

Groetjes,
Christine
NicWill
Algemene moderator
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 3664



« Antwoord #1 Gepost op: 22 Juli 2013, 15:26:10 »

Soms is het schrikken als je ziet wat ze kunnen "produceren"...De mogelijkheid bestaat dat die prolaps ermee in verband kan staan;misschien toch even raad vragen aan dierenarts?
Voorlopig zou ik iets spaarzamer zijn met voeren,zodat duidelijk kan worden of het maar eenmalig was.In ieder geval vezelrijk voer, zoals kleefkruid e.d.
Gelogd
christine vdbs
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 109



« Antwoord #2 Gepost op: 22 Juli 2013, 18:11:13 »

We waren van zaterdag avond tot deze morgen niet thuis. Vanmorgen weer een eerder groot drol aan haar zien hangen, maar die was niet zo dik en ze had er blijkbaar geen problemen om hem zelf kwijt te geraken. Niet te vergelijken met dat ding van de foto waarvan ze toch wel veel last had. Ben nu wel weer wat geruster omdat haar vertering toch wel weer goed werkt.

Kleefkruid heb ik niet in de tuin. Ben voor het moment niet zo mobiel (gebroken enkel en plaaster ging pas vandaag af). Morgen zal ik zien of ik kan fietsen. Moet kleefkruid dan natuurlijk nog zien te vinden. Welke andere kruiden zijn nog erg vezelrijk?

Christine
Gelogd

Groetjes,
Christine
NicWill
Algemene moderator
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 3664



« Antwoord #3 Gepost op: 22 Juli 2013, 18:51:42 »


Gerust een paar dagen niks voeren...ondertussen zijn de darmen goed leeg!
Kleefkruid is het meest te vinden in combinatie met brandnetels.
Gelogd
christine vdbs
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 109



« Antwoord #4 Gepost op: 23 Juli 2013, 16:27:45 »

Ze eten de kruiden die in het verblijf staan. Normaal krijgen ze geen extra eten. Als ze geen eten mag hebben, dan zou ik haar moeten isoleren. Denken jullie dat dit nodig is? Ze gedraagt zich overigens verder weer helemaal normaal.
Gelogd

Groetjes,
Christine
NicWill
Algemene moderator
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 3664



« Antwoord #5 Gepost op: 23 Juli 2013, 19:41:25 »

Gewoon naar gewoonte laten lopen !
Gelogd
matthias
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 416


« Antwoord #6 Gepost op: 25 Juli 2013, 22:52:45 »

die van jou gaat er nog uit!
mijn sulcata man heeft miserie om een deel van z'n uitwerpselen naar buiten te doen komen....
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 26 Juli 2013, 09:26:02 »

die van jou gaat er nog uit!
mijn sulcata man heeft miserie om een deel van z'n uitwerpselen naar buiten te doen komen....

Hoe ziet het aangeboden voer eruit ?
Even mezelf citeren wat dat betreft:





1 VEZELS
Het belang van vezelrijke voeding:
Vezels in de voeding prikkelen de darmwand tot het uitvoeren van peristaltische bewegingen, waardoor de voedselbrok wordt voortgestuwd. Plantaardig voedsel als onkruid en groenten bevatten veel harde vezels, waardoor de darmen van de sporenschildpad continu worden geprikkeld tot beweging. De darmen zijn hier op specifiek op ingesteld. Dit heeft als consequentie dat zacht voedsel (zoals KATTENVOER en zelfs ZACHT FRUIT) slechts weinig prikkeling van de darmwand veroorzaakt. Hierdoor valt het transport van de voedselbrok stil, terwijl de vochtresorptie wel doorgaat, hetgeen leidt tot een stilstaande brok van ingedikt voedsel: verstopping die uiteindelijk tot de dood kan leiden, hiervan zijn enkele gevallen bekend, ondermeer autopsie uitgevoerd op volwassen sulcata's in de Universitaire Dierenkliniek Merelbeke bracht 30cm lange darmproppen aan het licht. Bij de sporenschildpad is het risico dat het transport van de voedselbrok stilvalt vrij groot gezien de dikke darm heel lang is (2.11 x de lengte van de dunne darm)  De sulcata heeft een minimale hoeveelheid vezels in zijn voedsel broodnodig om gezond te blijven. Uit onderzoek is gebleken dat een vezelpercentage van ongeveer 22 tot 30% een noodzakelijk vezelpercentage is voor de sporenschildpad. Meer vezels kunnen soms leiden tot diarree, minder tot verstopping. Een uitgebalanceerd dieet van diverse soorten onkruiden en bladgroenten voorziet de schildpad van de benodigde hoeveelheid vezels (groenten aangevuld met Agrobs pre-alpin testudo, EquiFyt herbs of Reptosan). Zorgvuldige observatie van de ontlasting zal nodig blijven, aangezien individuele verschillen blijven bestaan. Naarmate sulcata ouder wordt, moet het vezelpercentage in de voeding iets opgevoerd worden, omdat de darmwerking vaak afneemt.
Groenten moeten steeds worden aangevuld met de vezelrijke hooipellets !
Vezelarme voeding zal uiteindelijk leiden tot diarree en aantasting door parasieten( wormen en flagelaten).
Mijn dieren krijgen 2 eetlepels hooipellets (opgelost in weinig water) per 200g groenten, bij onkruiden ongeveer 2 eetlepels per kg voer. Tijdens de wekelijkse vastendag (hooidag) hebben de dieren de grovere structuurvezel EquiFyt Aspero ter beschikking. (niet bruikbaar voor dieren die minder wegen dan 2kg) Daarnaast is kortgeknipt hooi steeds aanwezig.

Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
matthias
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 416


« Antwoord #8 Gepost op: 26 Juli 2013, 13:03:01 »

die van jou gaat er nog uit!
mijn sulcata man heeft miserie om een deel van z'n uitwerpselen naar buiten te doen komen....

Hoe ziet het aangeboden voer eruit ?
Even mezelf citeren wat dat betreft:





1 VEZELS
Het belang van vezelrijke voeding:
Vezels in de voeding prikkelen de darmwand tot het uitvoeren van peristaltische bewegingen, waardoor de voedselbrok wordt voortgestuwd. Plantaardig voedsel als onkruid en groenten bevatten veel harde vezels, waardoor de darmen van de sporenschildpad continu worden geprikkeld tot beweging. De darmen zijn hier op specifiek op ingesteld. Dit heeft als consequentie dat zacht voedsel (zoals KATTENVOER en zelfs ZACHT FRUIT) slechts weinig prikkeling van de darmwand veroorzaakt. Hierdoor valt het transport van de voedselbrok stil, terwijl de vochtresorptie wel doorgaat, hetgeen leidt tot een stilstaande brok van ingedikt voedsel: verstopping die uiteindelijk tot de dood kan leiden, hiervan zijn enkele gevallen bekend, ondermeer autopsie uitgevoerd op volwassen sulcata's in de Universitaire Dierenkliniek Merelbeke bracht 30cm lange darmproppen aan het licht. Bij de sporenschildpad is het risico dat het transport van de voedselbrok stilvalt vrij groot gezien de dikke darm heel lang is (2.11 x de lengte van de dunne darm)  De sulcata heeft een minimale hoeveelheid vezels in zijn voedsel broodnodig om gezond te blijven. Uit onderzoek is gebleken dat een vezelpercentage van ongeveer 22 tot 30% een noodzakelijk vezelpercentage is voor de sporenschildpad. Meer vezels kunnen soms leiden tot diarree, minder tot verstopping. Een uitgebalanceerd dieet van diverse soorten onkruiden en bladgroenten voorziet de schildpad van de benodigde hoeveelheid vezels (groenten aangevuld met Agrobs pre-alpin testudo, EquiFyt herbs of Reptosan). Zorgvuldige observatie van de ontlasting zal nodig blijven, aangezien individuele verschillen blijven bestaan. Naarmate sulcata ouder wordt, moet het vezelpercentage in de voeding iets opgevoerd worden, omdat de darmwerking vaak afneemt.
Groenten moeten steeds worden aangevuld met de vezelrijke hooipellets !
Vezelarme voeding zal uiteindelijk leiden tot diarree en aantasting door parasieten( wormen en flagelaten).
Mijn dieren krijgen 2 eetlepels hooipellets (opgelost in weinig water) per 200g groenten, bij onkruiden ongeveer 2 eetlepels per kg voer. Tijdens de wekelijkse vastendag (hooidag) hebben de dieren de grovere structuurvezel EquiFyt Aspero ter beschikking. (niet bruikbaar voor dieren die minder wegen dan 2kg) Daarnaast is kortgeknipt hooi steeds aanwezig.





momenteel eten ze vele dagen klavers, m'n tuin staat er vol van, en met dit weer kan ik ze moeilijk binnen laten.. geef alle soorten kruiden die ik vind in de tuin... wanneer ik gewoon bv sla geef, doe ik er geregeld vitamineral bij, en staat er in hun binnenverblijf altijd een pot met pre alpin senoir, vezels....(eigenlijk voor paarden....) ook soms af en toe hooi, zelden geef ik fruit....
Gelogd
christine vdbs
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 109



« Antwoord #9 Gepost op: 27 Juli 2013, 09:21:57 »

Als ik dit lees, dan zou de tomaat die ze gekregen hebben misschien toch hiervoor verantwoordelijk kunnen zijn. Grrrr... mijn man en dochter dus. Voor de rest eten ze dus allen wat gewoon in hun verblijf staat. Soms krijgen ze wat extra klaver. Die staat in de hele tuin, maar dus net niet in hun verblijf. Heb geprobeerd wat ervan in hun verblijf aan te planten, maar de klaver maakte daar geen kans, te snel opgegeten. ;-) Grappig is ook dat ze direct beginnen eten als ik hen wat kruiden in het verblijf leg, ook al staat hetzelfde kruit er gewoon 20 cm ernaast.

Intussen is het ontlastingsprobleem volledig opgelost. Heb gisteren gezien dat de schildpad een heel normale ontlasting heeft gemaakt. Bedankt voor jullie input.
Gelogd

Groetjes,
Christine
Pagina's: [1] Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
27 September 2024, 09:27:53

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172832
Totaal aantal topics: 14135
Vandaag Online: 837
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 682
Totaal: 682
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.059 seconden met 26 queries.