jono
Geochelone elegans
Netherlands
|
|
« Gepost op: 11 December 2012, 14:52:19 » |
Hallo,
Al jaren heb ik drie waterschilpadjes in mijn vijver, rond deze tijd houden ze de winterslaap behalve 1 schildpadje die hing helemaal scheef tegen de kant, ik dacht dat ie dood was, gelukkig was dit niet het geval, na wat gespeur op internet lijkt hij een longontsteking te hebben. Ik heb hem in een bakje gezet met een warmtelamp erboven, hij maakt rare geluidjes en eet niks ik weet niet hoe ik hem verder moet verzorgen. Kan mij iemand meer over vertellen?? Alvast bedankt! Gr Jolanda.
|
|
|
|
Tom O.
Centrochelys sulcata
Belgium
|
|
« Antwoord #1 Gepost op: 11 December 2012, 15:14:50 » |
Best eens naar een RA gaan
|
0.0.1 Macrochelys temmenckii Coming (0.0.3 Aldabrachelys gigantea)
|
|
|
xavier
Stigmochelys pardalis
Belgium
|
|
« Antwoord #2 Gepost op: 11 December 2012, 18:13:57 » |
Klinkt inderdaad als een long ontsteking. Ik zou ook zo snel mogelijk naar de RA gaan, dit wordt een antibiotica kuur (Baytril) en dwang voederen. Veel sterkte gewenst.
|
|
|
|
Sulcatatata
Centrochelys sulcata
Netherlands
|
|
« Antwoord #3 Gepost op: 11 December 2012, 22:21:07 » |
Dit is je eerste post op dit forum, welkom. RA is 'vakjargon' en staat voor ReptielenArts, een dierenarts die (veel) ervaring heeft met het behandelen van reptielen.
|
|
|
|
jono
Geochelone elegans
Netherlands
|
|
« Antwoord #4 Gepost op: 7 April 2013, 22:31:03 » |
Hallo allen, Mijn schildpad is genezen van de longontsteking hiep hoi!! Ik heb hem onder een warmte lamp gezet en zijn schildje een paar keer per week ingesmeerd met vitaminendruppels. Ben zooooo blij!! Nu heeft hij echter een dikke wang, wat zou dit kunnen zijn?? Gr. Jono
|
|
|
|
turtlelinna
Centrochelys sulcata
Netherlands
Big mama
|
|
« Antwoord #5 Gepost op: 7 April 2013, 23:41:11 » |
Hallo allen, Mijn schildpad is genezen van de longontsteking hiep hoi!! Ik heb hem onder een warmte lamp gezet en zijn schildje een paar keer per week ingesmeerd met vitaminendruppels. Ben zooooo blij!! Nu heeft hij echter een dikke wang, wat zou dit kunnen zijn?? Gr. Jono
Oorontsteking misschien?? Ik dacht overingens dat je bij een longontsteking altijd antibiotica nodig hebt?? Heeft deze al weer eens gezwommen waarbij je zeker weet dat het genezen is?
|
***** Groetjes Bianca *****
[1-3-0 Sternotherus odoratus] [1-2-0 Kinosternon baurii] [1-1-0 Geoemdya spengleri] _________________________
0-1-0 F1 labradoodle Khyra!
|
|
|
dadieter
Chelonoidis carbonaria
|
|
« Antwoord #6 Gepost op: 8 April 2013, 08:33:36 » |
heel veel kans idd dat het om een oorontsteking gaat na een luchtweginfectie, kan je enkel behandelen door het te laten opereren.
|
|
|
|
Veerle
Centrochelys sulcata
Belgium
|
|
« Antwoord #7 Gepost op: 8 April 2013, 09:53:12 » |
Zou toch eens naar de RA gaan, denk niet dat vitaminedruppels op zijn schild wrijven echt een oplossing is. Better safe than sorry.
|
|
« Laatste verandering: 8 April 2013, 10:02:50 door Veerle »
|
|
0.0.2 Astrochelys radiata 1.1.0 Agrionemys horsfieldii
|
|
|
Starscreamer
Stigmochelys pardalis
Netherlands
2 Geelwangen, 1 Griek & een Muskus
|
|
« Antwoord #8 Gepost op: 8 April 2013, 10:53:56 » |
Dan is het ook geen longontsteking geweest want dat gaat niet zo snel en is 9 van de 10 x fataal voor een schildpad
|
Trachemys scripta troostii 2.0.0. "Geelwang" Raphael & Slash, Testudo hermanni hermanni 0.1.0. "Griekje" Vegeta, Sternotherus odoratus 0.0.1. "Muskus" Crixus: COWABUNGA!!!
|
|
|
jono
Geochelone elegans
Netherlands
|
|
« Antwoord #9 Gepost op: 8 April 2013, 19:02:57 » |
Dan is het ook geen longontsteking geweest want dat gaat niet zo snel en is 9 van de 10 x fataal voor een schildpad . Is dat snel dan?? Vanaf dec. Hij zwom scheef hij at niet en hoeste. Nu zwemt hij recht eet veel poept veel en is heel beweeglijk.
|
|
|
|
xavier
Stigmochelys pardalis
Belgium
|
|
« Antwoord #10 Gepost op: 8 April 2013, 19:22:35 » |
Zit hij al terug buiten in de vijver?
|
|
|
|
jono
Geochelone elegans
Netherlands
|
|
« Antwoord #11 Gepost op: 9 April 2013, 08:59:25 » |
Zit hij al terug buiten in de vijver? . Nee hij zit nog niet in de vijver, is nog te koud!
|
|
|
|
turtlelinna
Centrochelys sulcata
Netherlands
Big mama
|
|
« Antwoord #12 Gepost op: 9 April 2013, 11:57:10 » |
Wat zei de RA dan van het oor?? Heb je er een foto van?
|
***** Groetjes Bianca *****
[1-3-0 Sternotherus odoratus] [1-2-0 Kinosternon baurii] [1-1-0 Geoemdya spengleri] _________________________
0-1-0 F1 labradoodle Khyra!
|
|
|
|