speedyturtle
Geochelone elegans
|
|
« Antwoord #17 Gepost op: 30 September 2013, 19:27:22 » |
ik ga ze dan toch maar buiten overwinteren, en niet in de koelkast. ik denk dat de koelkast niet slecht is, maar buiten is het de natuurlijke gang van zaken, ze zijn nu(begin oktober) nog supper actief,, het is soms 35? in de serre en daar verblijven ze nu in,, ik laat ze niet meer in de buitentuin want dan bestaat de kans dat ze zich daar ingraven (wat ze trouwens al deden en tkoste me uren zoekwerk) in de serre heb ik een put gegraven en daar veenturf en aarde in gestort zodat het goed los is , daar bovenop een halve bot stro open gestrooit ,,, de eerste nachten kropen ze nog op hun vertrouwde schuilplaatsen die ik te nat vond en te dichtbij de betonplaten tussen buur en mij. ik heb ze een paar keer verzet toen het al donker werd en stak ze dan onder hun stroberg nu kruipen ze allemaal zelf al onder het stro savonds. het zijn echt wel slimme diertjes. momenteel eten ze nog volop en ik geef ze dan ook nog voedsel ter beschikking,,, als het kouder word zal dat vanzelf wel ophouden.
als je weet dat hun hartslag in winterslaap maar om de 4 minuten overslaat dan is die 5 maand voor hun metabolisme waarschijnlijk maar een maandje vasten. iemand met een wiskundeknobbel kan dat wel eens uitrekenen,,,,
volgend jaar ga ik een grote bak maken/zoeken die in de serre word ingegraven , zeker minstens 50 cm diep , die ik zodra ze in winterslaap zitten kan afsluiten tegen ratten , muizen en andere roofdieren, want daar ben ik wel bang voor nu. zeker daar ik heel veel woelratten heb zitten, (dit zijn wel planteneters) maar ook omdat mijn buur een boer is met veel koeien en varkens ,,dus er zijn hier zeker ratten en heel zeker muizen te vinden.
|