Winterslaap is belangrijk voor een griek. Tuurlijk zijn er mensen die dit niet doen maar het is het beste voor het dier.
Ik wil niks tegen spreken of ?berhaupt een discussie hierop voeren maar toch een kleine vraagje zie het niet verkeerd.
Maar waar wordt op gebaseerd dat winterslaap het beste is voor het dier?
Kan je met goede argumenten / onderbouwing komen?
Natuurlijk geloof ik het wel maar het is wetenschappelijk niet erkend
Enige wat mij verteld is dat het koudbloedige dieren zijn en door winterslaap het lichaam tijdelijk stop zet:
- kans leven verwachting dier hoger
- paar drang
- minder snel opgroeien
* Alles van mij is een aanname wil niet zeggen dat het klopt
Wetenschappelijk kan ik het niet onderbouwen mar de 3 punten die jij aangeeft die lijken me al belangrijk genoeg.
1 minder snel opgroeien (bij te snel opgroeien kan de schildpad een vervormd schild krijgen waarmee het dier toch nog tientallen jaren mee zal moeten leven) er zijn erg nare foto's in overvloed te vinden op het internet
2 Levensverwachting groter, (euhm nou dat hoef ik vast niet te onderbouwen)
Tuurlijk zal het dier niet direct overlijden aan het niet geven van een winterslaap maar de natuur heeft dit wel bedoeld. Ik vind dat als je een dier wilt verzorgen dat je zoveel mogelijk zijn natuurlijke levenswijze moet kunnen aanbieden en niet iets anders doet omdat het anders:
Jammer is dat je hem een periode niet ziet
de verzorger zelf bang is dat hij/zij het fout doet
Diegene het niet nodig vind
De drie punten slaan geen enkele keer terug op het dier zelf alleen maar op de verzorger. Conclusie die je kan trekken is dat de verzorger zich meer in het dier zal moeten inleven en anders een ander dier zou moeten kiezen voor verzorging als een winterslaap hem/haar niet aanstaat...
Doodgaan in winterslaap is of gewoon stomme pech of door het verkeerd uitvoeren ervan.
Verder geen persoonlijk kritiek op de mensen die bewust geen winterslaap willen inlassen hoor. Ik kom hier op het forum voor mijn eigen leesplezier en voor tips voor/van anderen en niet om de wereld te verbeteren en te zeggen wat andere mensen fout doen. Moeten ze lekker zelf weten, alhoewel iedereen die het met mij eens is wel HOOPT dat mensen zich hier iets van aantrekken en er nogmaals over na te gaan denken om het dier wel in winterslaap te laten gaan