...... is speciaal grint voor schildpadden.......
En wie heeft je dat wijsgemaakt?
Ik veronderstel de verkoper in de winkel waar je het vandaan hebt gehaald?
Ik zal je even uit de droom helpen:
Er bestaat geen "speciaal" grind voor schildpadden. Grind is gewoon een benaming voor korrelig gesteente met een afmeting tussen 2 en 16 mm. En dat is voor zeer veel doeleinden te gebruiken.. onder andere als bodembedekking in een aquarium
Uhm..
Begrijp me niet verkeerd hoor, maar wat heeft je doen besluit om "deze" bak te nemen?
Ik vind hem persoonlijk nogal knullig ontworpen als bak voor waterschildpadden.
Ik zal het je proberen uit te leggen.
Voor een actief zwemmende waterschildpaddensoort (die jij hebt) zorg je liefst voor een zo groot mogelijk (zwem-)oppervlak.
Jij hebt gekozen voor een bak van 1.50 x 50 x 50 (hoogte en breedte lijken minder dan dat?).
Da's op zich prima... maar dan zou je de waterhoogte ook zeker op 40 cm moeten kunnen zetten.. tenminste, dat lijkt mij juist het praktische voordeel van een bak van die afmeting.
De bouwer heeft meegedacht m.b.t. een zandeiland.. da's goed. Helaas heeft hij die gemaakt door een verticale glasplaat te plaatsen, waardoor je schildpadden nog maar 1.20 ( ? ) over houden om te zwemmen. Is op zich ook nog prima (voorlopig, het is me nog niet exact duidelijk welke soort(en) jij hebt), maar wel zonde.. je levert onnodig zwemruimte in.
En dan de schuifruitjes...
De bouwer van dit "aquarium" beperkt je daarmee m.b.t. je waterhoogte. Ik vrees dat je niet hoger kunt dan 20 / 25 cm? Op zich ook weer geen ramp... maar wel extreem jammer.
Want een bak met deze buitenmaten heeft zoveel meer potentie dan de bouwer ermee heeft gedaan.
Voorlopig een prima verblijf... maar voor volwassen dieren in mijn optiek te klein. Puur door de ontwerp-tekortkoming van de bouwer.
Voor kleinblijvende soorten is dit uiteraard een perfect paradijsje... voor jouw dieren vrees ik dat je (kijkend naar de langere termijn) een miskoop hebt gedaan. Daarbij natuurlijk uitgaand van de gedachte dat je een joekel van een bak.. want dat is die 150 bak.. niet als 'tijdelijk verblijf" hebt aangeschaft)
Dus samenvattend: Ik vind je bak erg groot en prachtig.... maar voor waterschildpadden vanwege het ontwerp niet bepaald slim gemaakt... En dan heb ik het over de constructie; niet jouw inrichting ervan.