Ja zeker geweldig nieuws. Inmiddels heeft ze al twee dagen goed gegeten en loopt weer rustig door haar verblijf heen. Nog wel heel erg schikkerig, zodra wij in de buurt komen kruipt ze snel weg, maar het is al veel beter dan vrijdag. Ben er van overtuigd dat het goed gaat komen
Heb je toevallig meer informatie gekregen over Herpes, de infectie van het dier en de behandeling en de tips, ben ik erg benieuwd naar ?
Bij de eerste test op Herpes was deze direct positief. Op dat moment kon de dierenarts niet aangegeven of ze het zou redden of niet (aangezien 90% het niet overleefd). Ze hebben daar direct medicijnen gegeven tegen de luchtweginfectie en een vitaminepreparaat voor extra ondersteuning. Daarnaast ook een vochttherapie gegeven, en op dit alles reageerde ze direct goed. Waarschijnlijk heeft ze het Herpes virus altijd bij haar gedragen en heeft ze voldoende antistoffen aangemaakt waardoor de kans op overleving verhoogd is. Ze is waarschijnlijk alleen een drager en zal er zelf weinig last van hebben zolang er geen andere ziektes voorbij komen (zoals de luchtweginfectie, die ze waarschijnlijk van Schillie heeft overgenomen). Wel blijft het spannend wat het met haar nieren en lever zal gaan doen (deze worden aangetast bij een Herpes virus). Hoogstwaarschijnlijk zijn deze nauwelijks aangetast en is ze sterk genoeg om ze eventueel (als ze wel zijn aangetast) weer te herstellen. Dit moet ik wel goed in de gaten blijven houden, door te kijken naar kleur en geur van haar urine en of ze wel voldoende blijft eten. Ook moet ik haar wekelijks gaan wegen en goed in de gaten houden of ze voldoende aankomt en niet afvalt. Zodra ik iets raars merk of zie moet ik direct bellen.
Besmettingsgevaar is alleen aanwezig voor andere landschildpadden. Ik hoefde me iig geen zorgen te maken voor besmetting op mijn andere beestjes.
Ik heb direct gevraagd waar wij rekening mee moesten houden en of we aanpassingen moesten toepassen. Maar de dierenarts gaf alleen aan dat we moesten oppassen met tocht en infecties van eventuele andere dieren (zoals die verkoudheid of papegaaienziekte van onze papegaai), maar goed daar hoeven wij ons geen zorgen om te maken, we hebben geen andere landschildpadden en de papegaai heeft geen ziektes. Ik gaf zelf aan dat het misschien beter was om haar in een dicht terrarium te gaan houden en daar gaf de dierenarts bij aan dat ventilatie altijd belangrijk is maar dat het vooral in de wintermaanden wel heel verstandig zou zijn (i.v.m. de lage temperaturen en tocht). De luchtvochtigheid mocht wel iets hoger dan normaal (dit voor het smeren van de luchtwegen
), maar ook weer niet te hoog Voor de rest was alles wat ik al deed aan de verzorging helemaal goed en moest vooral zo door gaan
.
Zolang haar nieren of lever het niet gaan begeven zullen wij er alles aan doen om haar een heerlijk lang leven te gaan geven
Groetjes Manon