Hoi allemaal,
Inmiddels hebben wij het bezoek aan Merelbeke erop zitten. Ik vond het zelf een heel fijn bezoek. Alles werd rustig en duidelijk uitgelegd (waarschijnlijk het voordeel van een faculteit) en op alle vragen hadden zij wel een antwoord. De dierenarts heeft duidelijk uitgelegd dat hij niet direct aan Herpes dacht maar hij wilde het ook niet uitsluiten. De symptomen van Schillie zouden er wel op duiden dat het om Herpes gaat maar de witte afzetting op de tong kan ook komen wanneer de dieren een bacteriële infectie hebben. Door gisting kan er ook een witte afzetting op de tong ontstaan. Pardoes had geen enkel van de bekende Herpes verschijnselen maar dat wilt nog niet zeggen dat ze het niet heeft. Als zij altijd drager is geweest kan zij in haar levensjaren antilichamen hebben opgebouwd waardoor ze immuniteit heeft op gebouwd en de ziekte minder snel naar buiten komt. Omdat het niet duidelijk is wat Schillie en Pardoes precies ziek gemaakt heeft, hebben wij Pardoes daar achter moeten laten
, heel moeilijk maar ik heb me er gelukkig bij neer kunnen leggen dat ze daar in goede handen is.
Ze zullen deze week een DNA test gaan uitvoeren om te kijken of het echt Herpes is en wat andere testen om te kijken waar ze precies ziek van zijn geworden. Daarnaast zijn ze direct begonnen met een ander soort antibiotica (eentje die de kern van de cellen aanpakt) en een ander medicijn voor eventuele virusinfecties (de namen ben ik helaas vergeten maar ga ze nog wel navragen). De dierenarts gaf aan dat Baytril een algemeen soort antibiotica is die veel gebruikt wordt door andere dierenartsen. Hij durfde zelf niet te zeggen dat dit soort schildpadden er niet tegen kunnen, pas na meerdere injecties zou het slecht voor de schildpadden kunnen zijn. Hun gaven voorkeur voor een andere soort antibiotica, dit voornamelijk omdat Baytril niet sterk genoeg is om de kern van de cellen aan te pakken. Baytril is voor het eerste gebruik dus goed, de symptomen worden minder of verdwijnen zelfs maar er is een grote kans dat de symptomen weer een bepaalde tijd weer terug komen omdat deze aanwezig blijven in de kern van de cellen.
Met een dood dier dat al een dag in de frigo ligt kunnen ze meestal in Merelbeke niets meer doen, zelfs niet voor een autopsie.
Ik heb dit ook nog nagevraagd (tja was er nou toch
). Ze kunnen inderdaad een stuk minder nadat het dier in de vriezer heeft gelegen, bijv op bacteriën en schimmels kunnen geen testen meer worden uitgevoerd. Wel kunnen ze gebruik maken van de organen, bijv. voor Herpes kunnen ze de lever nog onderzoeken. Het is dus niet optimaal maar het wil niet zeggen dat ze niets meer met het overleden dier kunnen doen.
De dierenarts heeft mij gelukkig rustig kunnen maken met de schuldgevoelens die ik vreselijk heb. De verzorging is perfect en daar had hij ook niets op aan te merken. Natuurlijk had ik voorzichtiger moeten zijn met het samen zetten dat de Schillies. Een quarantaine van 6 maanden was iid beter geweest, maar als het echt om Herpes gaat en afkomstig van Pardoes dan hadden die 6 maanden ook niets uitgemaakt. Als zij iid drager is, had zij waarschijnlijk geen verschijnselen vertoond in die 6 maanden en had ditzelfde kunnen gebeuren ondanks de 6 maanden quarantaine. Het vermoeden is nu dan ook dat zij de ziekte aan schillie heeft gegeven, hij extra vatbaar is geworden met als gevolg de verkoudheid die erbij kwam kijken. Schillie heeft de verkoudheid weer overgegeven aan Pardoes waardoor ook zij ziek werd. Helaas was Schillie niet sterk genoeg om te vechten tegen alles en hebben wij afscheid van hem moeten nemen.
Inmiddels heb ik een prachtige foto van Schillie afgedrukt en hangt hij mooi aan de muur. Het verlies doet nog steeds veel verdriet, er zijn iid mensen die het niet begrijpen maar de meest belangrijke mensen om mij heen wel. Degene die mij goed kennen weten dat ik veel plezier in mijn Schillie had en dat hij veel voor mij betekende, bij die mensen kan ik mijn ei kwijt, en dat is heel fijn. Ook jullie hebben mij de afgelopen week veel geholpen en daar ben ik heel dankbaar voor. Ik heb er zeker geen spijt van jullie om raad te hebben gevraagd. Dank jullie wel allemaal
.
Eind van de week krijg ik meer te horen vanuit Merelbeke, zodra ik iets meer weet hou ik jullie op de hoogte.
Groetjes Manon