Ik blijf het lastig vinden Wallah,
Hoe koud staat jouw koelkast afgesteld?
Ik kan je een voorbeeld geven van de situatie hier thuis.
Mijn dieren wogen bij aanvang winterslaap 441 & 244 gram.
De koelkast staat (volgens de thermometersensoren die ik erin heb geplaatst) op plusminus 3 graden celcius.
Na 1 week wogen de dieren 444 & 244 gram.
Een gewichtstoename bij het zwaarste dier kan komen door wat aanklevend substraat.
Na 2 weken kwam ik op 437 & 244 gram.
Ik maakte me lichte zorgen om die 7 gram gewichtsverlies (t.o.v. het vorige weegmoment) bij het grootste dier. Maar was die vorige waarde wel 100% secuur?
En dus ben ik gaan rekenen, om het gewichtsverlies in % te bepalen.
Uitgaande van 441 gram als 100%, dan zou 437 gram (4 gram verlies) op 99,1% uitkomen. Een afname van 0,9%
Uitgaande van 444 gram als 100%, dan zou 437 gram (7 gram verlies) op 98,4% uitkomen. Een afname van 1,6%
Laat ik voor het gemak het gemiddelde van die 2 nemen... dan kom ik op 1,25% gewichtsafname.
Wat ik je wil schetsen:
Net als de 2 voorgaande jaren bemerk ik (met name in de eerste weken winterslaap) een afname in gewicht. "Ervaringen uit het verleden..." toonden mij dat die afname na enkele weken stopte, waarna het gewicht stabiel bleef.
De gewichtsafname bij jouw dier "Pad" is opnieuw te verklaren door waargenomen ontlasting.
Maar anderzijds is het ongebruikelijk dat het dier zich tijdens deze inactieve periode blijft ontlasten. Je zou toch mogen aannemen dat het dier zo goed als leeg zou moeten zijn, voordat het aan de feitelijke winterslaap begint. Je zegt echter geen badje te hebben gegeven... Bij mijn dieren kwam er tijdens dat badje een behoorlijke lading ontlasting vrij... Hier zou het verschil in kunnen zitten.
Daarentegen is het afbouwprotocol een richtlijn en geen exacte wetenschap. Ieder dier is verschillend, dus het ene dier zal na het protocol volledig leeg zijn.... en het andere dier zal mogelijk nog een deel voedsel in zich houden.. wat er mogelijk in de beginperiode van winterslaap nog uit komt. Ik durf het niet te zeggen
Ik zou je willen adviseren je gevoel nu te gaan volgen (moeilijk hè?!..)
Indien jij denkt dat de afname verklaarbaar is, dan zou je ervoor kunnen kiezen de winterslaap voort te zetten.
Indien je je er ècht niet prettig bij voelt, dan zou je het dier kunnen laten ontwaken en weer "opstarten".
Wellicht kun je de volgende keer tijdens de afbouwperiode wèl badderen.. misschien maakt dat het verschil....
Laat dit dan misschien een minder geslaagde winterslaappoging zijn... ze hebben enkele weekjes rust gehad (minder dan gepland).. volgend jaar opnieuw proberen?
Succes met je keuze.