SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172832 aantal berichten in 14135 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 12 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: Gedroogde bloesem, bladeren en kruiden  (gelezen 9443 keer)
Tamara123
Centrochelys sulcata
****
Offline

Berichten: 509



« Gepost op: 27 November 2011, 19:44:32 »

Ik krijg mijn 2 kleine Griekjes volgende week. Uiteraard ben ik daarom nu al druk bezig met eten voor hun gedurende deze winter (volgende winter gaan ze in winterslaap, in de tuin).

Graag wilde ik weten of het goed is als je ze voornamelijk gedroogde voeding geeft zoals:
bloesem (madeliefjes,Kamillebloemen)
gedroogde kruiden(brandnetel, Kleefkruid)
en gedroogde Bladeren (Frambozenblad, aardbeienblad) geeft.

Ik weet dat ze het allemaal mogen maar de vraag is of het hoofdvoedsel alleen mag bestaan uit (gevarieerd) gedroogd voedsel?
Of MOET ik daar absoluut nog iets bij toevoegen? Ik heb heucobs, waar tevens vitamine en mineralen in verwerkt zitten welke ook gevoerd zullen worden. En uiteraard sepia.

Uiteraard zijn er ook alternatieven maar deze wil ik beperken (supermarkt groente met laag oxaalzuur gehalte) en verse onkruiden (wil ik niet beperken maar het moet er wel zijn. Momenteel heb ik wat ingezaaid in een kasje. Wil ik pas geven als het enigzins een beetje goed groeit).

hopelijk kan iemand een goed antwoord geven of het omschreven gedroogde voedsel, icm heucobs en sepia ruim voldoende is of dat er nog andere dingen toegevoegd moeten worden totdat ze over verse onkruiden kunnen beschikken...




Gelogd

0.0.4 Testudo Hermanni Hermanni Corsica
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #1 Gepost op: 27 November 2011, 20:08:25 »

Je kan er gerust supermarkt voedsel mengen met gedroogd voer geen probleem totdat er weer onkruiden zijn wat beter is.
Gelogd
Chills
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 185


WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 28 November 2011, 02:47:11 »

Het overgrote gedeelte van het jaar is er wel ergens onkruid te vinden of voor handen. Bij dat verse spul hoef je geen agrobs of droogvoer te geven, aangezien het al veel vezels en voedingswaarden bevat.
Nu het aanbod van het onkruid steeds meer beperkt wordt, kun je met het supermarktspul ook heel creatief te werk gaan.
Ik geef nu andijvie als hoofdvoer en vul dit aan met bijvoorbeeld paprika, taugé, tomaat, komkommer,courgette, (geweekte)linzen, cactusvijg, verse vijg, vogelzaad, stuifmeelpollen, peen, ijsbergsla, physalis (lampionplant), asperge enz.
Daarnaast heb ik thuis wat kamerplanten staan zoals golliwoog (callisia repens), Kalanchoë, Schlumbergera (lidcactus), callisia elegans enz. en vul hier het dieet ook weer mee aan. Aangezien het supermarkt veel minder vezelrijk is, moet je het wel elke dag even bestrooien met agrobs.
Ik bepoeder het voer elke dag afwisselend met sepia, miner-all indoor en vit-all.

Het is gewoon een kwestie van proberen.
Variatie is het allerbelangrijkste hier.
Gelogd

1.0.2 Testudo graeca nabeulensis
0.2.0 Crotaphytus collaris
3.2.4 Sauromalus ater
0.3.0 Ratten

"Er overlijden meer reptielen door gebrek aan variatie in hun dieet dan aan het toevoegen ervan"
Tamara123
Centrochelys sulcata
****
Offline

Berichten: 509



« Antwoord #3 Gepost op: 28 November 2011, 10:32:18 »

Bedankt voor de antwoorden maar dat is de vraag niet helemaal. Ik beschik over 12 gedroogde planten/bloesem/bladeren en zou willen weten of dat als HOOFDVOEDING gegeven kan worden gedurende de winter of dat enkel gedroogd geven niet geschikt is (omdat het uitsluitend in gedroogde vorm is).

Het gaat gewoon om:
Kamillebloem,
Madeliefjes bloemen
weegbree
brandnetel
zonnehoedskruid
kaasjeskruid
goudsbloem
munt
enzovoort.....

Het zijn allemaal goede planten, maar het gaat er dus om mag je landschildpadden gedurende enkele weken/maanden enkel (gevarieerd) GEDROOGD voedsel geven.


Gelogd

0.0.4 Testudo Hermanni Hermanni Corsica
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #4 Gepost op: 28 November 2011, 12:42:37 »

Ze zullen in de natuur ook gedroogd voedsel tot hun beschikking hebben maar of ze in gevangenschap dit eten is nog maar de vraag.
Of het dus mag ik denk het wel of ze het eten is punt twee.
Zelf zou ik het mengen met vers gezien de voorkeur naar vers uit gaat.
Mocht je droogvoer gaan geven als hoofdvoer zorg ervoor dat de diertjes genoeg vocht tot zich nemen omdat kleintjes snel uit kunnen drogen.

Waarom wil je droogvoer als hoofdvoer geven ?
Geef je de diertjes nog een winterslaap ?

Zit de munt verwerkt in het voer weet niet 100% of ze dit willen eten namelijk
Gelogd
Tamara123
Centrochelys sulcata
****
Offline

Berichten: 509



« Antwoord #5 Gepost op: 28 November 2011, 14:10:10 »

Of ze het lusten is een volgende vraag inderdaad.... Nouja dat valt uit te proberen.

Waarom ik droogvoer wil geven als hoofdvoeding omdat er een ruim aanbod in te verkijgen is, dat het onkruiden en bloesem is en groentes minder mijn voorkeur dragen. De kleintjes krijgen nu met regelmaat andijvie bij de kweker, anders meng ik het gewoon daarmee. Zo houd ik alsnog een gevarieerde voeding. Munt, ik weet niet of ze het eten maar ze mogen het wel.

Ik krijg mijn Schildpadjes volgende week. De planning is dat ze volgende jaar naar buiten gaan en ook daar zullen ze in winterslaap gaan.

Gelogd

0.0.4 Testudo Hermanni Hermanni Corsica
Chills
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 185


WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 28 November 2011, 15:47:25 »

Als ik jou was, zou ik het gewoon doen zoals ik al eerder aan gaf. Ook al hebben groenten niet je voorkeur.
Droogvoer is toch een stuk armer aan voedings- en ballaststoffen dan het verse spul.
Wist je bijvoorbeeld dat als je sperziebonen 3 dagen bewaart bij 4 °C het vitamine C gehalte met 58% is afgenomen en bij spinazie na 7 dagen zelfs met 80%?
Kun je nagaan wat er nog maar in langzaam gedroogd voedsel aanwezig is van bepaalde stoffen.
De droogmethode hier heeft natuurlijk ook invloed op, maar ik wilde gewoon wat duidelijk maken.

Maak er een mooie mengeling van, want dan is de kans ook groter dat ze het eten. En zo krijgen ze toch de meeste voedingsstoffen en vocht via de supplementen en het supermarktspul binnen en gebruik je het droogvoer om wat meer variatie er in te krijgen en het vezelrijker te maken.
Maar om ze nu alleen maar droogvoer te geven, daar doe je ze toch ernstig tekort mee.
Gelogd

1.0.2 Testudo graeca nabeulensis
0.2.0 Crotaphytus collaris
3.2.4 Sauromalus ater
0.3.0 Ratten

"Er overlijden meer reptielen door gebrek aan variatie in hun dieet dan aan het toevoegen ervan"
Tamara123
Centrochelys sulcata
****
Offline

Berichten: 509



« Antwoord #7 Gepost op: 29 November 2011, 01:38:18 »

Ok, ik was er bijna heilig van overtuigd dat ik er juist goed aan zou doen om gedroogd voer te geven. Beter dan verse groente (ivm oxaalzuur) maar ik twijfelde of ik miss nog iets moest toevoegen omdat gedroogd misschien iets mist.

Het is dus duidelijk niet heel goed om alleen gedroogd te geven maar juist wel de supermarkt groentes. Fijn om te weten, het is namelijk niet dat ik tegen groentes ben ofzo maar ik had verwacht dat gedroogde onkruiden en bloesem beter waren. Niet dus. Weer wat geleerd, dankjewel Knipoog
Gelogd

0.0.4 Testudo Hermanni Hermanni Corsica
Chills
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 185


WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 29 November 2011, 09:40:27 »

Het is beter om je schildpadden in deze periode als hoofdvoer andijvie en paksoi te geven zoals zovelen doen. Andijvie bevat een goede calcium/fosfor gehalte van 2:1 en paksoi zelfs 3:1.
In combinatie met bijvoorbeeld witlof,taugé,rucola,paprika en alfalfa kun je zo de nodige variatie aanbrengen. En al deze soorten kun je gewoon dagelijks geven.
En omdat dit minder vezelrijk is dan het natuurspul kun je hier je droogvoer en agrobs doorheen mengen of over strooien.

Alleen met wortelen,peterselie,spinazie,rabarber,broccoli en postelein moet je uitkijken , omdat deze veel oxaalzuur bevatten. Maar deze soorten kun je wel gewoon geven hoor om nog meer variatie aan te brengen. Als je ze maar in kleine hoeveelheden en niet dagelijks geeft is er niks aan de hand.
Gewoon een kwestie van je gezond verstand gebruiken en dan komt het helemaal goed.
Gelogd

1.0.2 Testudo graeca nabeulensis
0.2.0 Crotaphytus collaris
3.2.4 Sauromalus ater
0.3.0 Ratten

"Er overlijden meer reptielen door gebrek aan variatie in hun dieet dan aan het toevoegen ervan"
Femke_M
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 413



« Antwoord #9 Gepost op: 29 November 2011, 09:48:11 »

Ok, ik was er bijna heilig van overtuigd dat ik er juist goed aan zou doen om gedroogd voer te geven.
Ik dacht ook dat dat beter zou zijn. Ik dacht dat onkruiden altijd beter waren dan supermarktgroenten.
Bedankt voor je vraag dus. Weer veel bijgeleerd!

Het is beter om je schildpadden in deze periode als hoofdvoer andijvie en paksoi te geven zoals zovelen doen. Andijvie bevat een goede calcium/fosfor gehalte van 2:1 en paksoi zelfs 3:1.
In combinatie met bijvoorbeeld witlof,taugé,rucola,paprika en alfalfa kun je zo de nodige variatie aanbrengen. En al deze soorten kun je gewoon dagelijks geven.
En omdat dit minder vezelrijk is dan het natuurspul kun je hier je droogvoer en agrobs doorheen mengen of over strooien.

Alleen met wortelen,peterselie,spinazie,rabarber,broccoli en postelein moet je uitkijken , omdat deze veel oxaalzuur bevatten. Maar deze soorten kun je wel gewoon geven hoor om nog meer variatie aan te brengen.

Echt bedankt voor het mooie overzicht! Nu hopen dat ik ook andijvie en paksoi lust, want mijn kleine rakkers zullen het niet alleen opkrijgen  Brede lach.

Ik krijg mijn Schildpadjes volgende week. De planning is dat ze volgende jaar naar buiten gaan en ook daar zullen ze in winterslaap gaan.
Jeuj  gefeliciteerd (sarcasme)!
Spannend 
Gelogd

1.1.0 Testudo hermanni hermanni   (Balthazar en Kasper, nakweek 2011)
Chills
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 185


WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 29 November 2011, 13:35:09 »

Femke, onkruiden zijn natuurlijk altijd beter dan supermarktgroenten. Mits ze dan wel vers zijn en niet gedroogd.
Bij het drogen gaan er heel veel voedingsstoffen verloren, tenzij ze op een snelle industriële manier zijn gedroogd. Dan gaan er minder voedingsstoffen verloren, maar de vraag blijft dan nog altijd in welke mate ze welke voedingsstof en in welke hoeveelheid nog bevatten.
Daarom wordt droogvoer in de meeste gevallen alleen als bijvoeding voor de extra variatie en vezels gegeven.
Natuurlijk verliest het supermarktspul ook aan voedingsstoffen, maar dit valt te beperken door ze op de juiste manier te bewaren en niet al te grote hoeveelheden tegelijkertijd te kopen.
Maar door veel variatie aan te brengen, droogvoer erdoor te mengen of er overheen strooien en de nodige suppelementen toe te voegen kan je ze ook in tijden een goede voedzame maaltijd voorschotelen.
In de natuur komen ook schaarse tijden voor, dus ze kunnen echt wel iets af.

In mijn tuin en op sommige plekken in de omgeving is er nog steeds wel wat muskuskaasjeskruid,vogelwikke,klaver,weegbree,paardebloemblad,vetkruid,
duizendblad enz. te vinden. Al is de kwaliteit niet altijd even goed op sommige plekken er zitten toch altijd nog goede stukken tussen.
Ik kan ze dus nog altijd vers onkruid voorschotelen, maar niet meer als hoofdvoer. Daarvoor is het te weinig wat ik nog kan vinden.
Maar als bijvoer is dit natuurlijk nog altijd het beste wat je ze kunt voorzetten.
Ik heb een paar weken geleden een hele hoop winterviooltjes gekocht en deze in mijn tuin gezet. (20 plantjes voor 8€)
Hier komen steeds weer nieuwe bloemen aan en het blad kunnen ze ook eten. Zo krijgen ze altijd nog iets vers uit de tuin.
Je moet soms gewoon creatief zijn
Gelogd

1.0.2 Testudo graeca nabeulensis
0.2.0 Crotaphytus collaris
3.2.4 Sauromalus ater
0.3.0 Ratten

"Er overlijden meer reptielen door gebrek aan variatie in hun dieet dan aan het toevoegen ervan"
Tamara123
Centrochelys sulcata
****
Offline

Berichten: 509



« Antwoord #11 Gepost op: 29 November 2011, 17:32:19 »

Chills klopt het dat je wintervioolen ook kunt geven dan? Ah weer wat geleerd, dacht dat deze niet zo geschikt waren maar wel dus. Het blad maar dus ook de bloem?  mmm...leuk

Ik heb een kasje met zaden staan welke aan het ontkiemen zijn. Zaterdag ingezaaid en witte klaver zondag middag. De witte klaver komt nu al boven!  Brede lach

Paprika staat enkele keren op dit forum aangegeven dat deze maar weinig gevoerd kan worden. Als ik op internet nazoek kan ik echter niets "slechts" erover terug vinden. Dus ik ga ervan uit dat paprika zoals jij zegt dus wel gewoon kan.
Ook las ik dat enkel de bladeren van paksoi geschikt zouden zijn omdat de stengels teveel vocht zouden bevatten? *onbekend met paksoi, dat merk je dus wel*
Gelogd

0.0.4 Testudo Hermanni Hermanni Corsica
Chills
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 185


WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 30 November 2011, 11:11:33 »

Ik wil eerst even aangeven dat je goed bezig bent. Je vergaart ontzettend veel informatie en met zo'n kasje zijn je mogelijkheden natuurlijk bijna onbeperkt. Mijn complimenten daarvoor.

-Winterviolen geef ik idd zoals ik al eerder aangaf en zowel het blad als de bloemen. Het gaat er beiden in als koek.
-Paksoi mag in zijn geheel gevoerd worden, al zullen ze wel voorkeur hebben voor het groene gedeelte. Een teveel aan vocht wordt gewoon uitgescheiden hoor, dus dat is flauwekul.
-Paprika geef ik bijna elke dag in een kleine hoeveelheid. Het zou een wormenafdrijvende werking hebben en ze vinden het daarnaast gewoon heerlijk om te eten. Alleen heeft paprika een slecht calcium/fosfor verhouding en dient dus met sepia bepoederd of gecombineerd te worden met bijvoorbeeld andijvie, paksoi en chinese kool. Groentes die wel een zeer gunstige verhouding hebben. 
Gelogd

1.0.2 Testudo graeca nabeulensis
0.2.0 Crotaphytus collaris
3.2.4 Sauromalus ater
0.3.0 Ratten

"Er overlijden meer reptielen door gebrek aan variatie in hun dieet dan aan het toevoegen ervan"
Tamara123
Centrochelys sulcata
****
Offline

Berichten: 509



« Antwoord #13 Gepost op: 30 November 2011, 23:37:57 »

Oh, nou dankjewel   Knipoog

Het kasje is inderdaad ideaal! Ik heb deze van het weekend ingezaaid en de eerste zaadjes ontkiemen al! Muskuskaasjeskruis, witte klaver en duizendblad laten zich na 3 dagen zich al zien dus ik neem aan dat ik over 1,5 week al voerbare plantjes heb! Dat gecombineerd met andijvie, andere lage oxaalzuur groentes en heucobs moet ik deze maanden toch een heel eind komen!  glimlach Leuk om te weten dat je zo nu en dan een viooltje bij de tuincentra kunt kopen om deze vervolgens te voeren.

Mijn eerste bericht op dit forum over de testudo hermanni was in 2007 maar helaas kwam ik toen erachter dat ik niet de ruimte en mogelijkheid had om ze te geven wat dit soort nodig heeft. Inmiddels is de situatie veranderd en ben ik nog net zo geintresseerd in dit soort. Vandaar dan nu uiteindelijk de beslissing om deze dieren daadwerkelijk te gaan houden. Ik kijk zo uit naar a.s. Zondag!  gefeliciteerd (sarcasme)
Gelogd

0.0.4 Testudo Hermanni Hermanni Corsica
Chills
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 185


WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 1 December 2011, 11:13:04 »

Let wel op dat je de winterviooltjes eerst gaat afspuit en een paar weken in de tuin zet voordat je ze geeft.
Dan zijn de meeste schadelijke stoffen er wel af, toch zeker als het paar keer flink heeft geregend.
Gelogd

1.0.2 Testudo graeca nabeulensis
0.2.0 Crotaphytus collaris
3.2.4 Sauromalus ater
0.3.0 Ratten

"Er overlijden meer reptielen door gebrek aan variatie in hun dieet dan aan het toevoegen ervan"
Pagina's: [1] Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
30 September 2024, 01:29:34

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172832
Totaal aantal topics: 14135
Vandaag Online: 765
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 1
Gasten: 746
Totaal: 747
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.051 seconden met 26 queries.