hallo en welkom op het forum.
Ik zou een griekse landschildpad aanraden.
Dit komt niet zo groot, is gemakkelijk houdbaar en vereist buiten een park.
ik weet niet wat je bedoeld met tijdens de winter in huis nemen, maar de meeste landschildpadden (behalve de exotische) moeten overwinteren.
dus tijdens de winter mag die binnen, maar dan op een plaats waar het minder of gelijk is aan 8 graden celsius.
Ik veronderstel dat u van plan bent volgend jaar een schildpad aan te kopen? nu is het alle sinds te laat zou ik zeggen met de winterslaap die voor de deur staat.
sommige landschildpadden slapen zelfs al.
als je verder wat informatie wil over andere landschildpadden of over de griekse landschildpadden, zeker vragen.
we zullen met zijn allen antwoorden.
groeten
guillaume
Guillaume,
Ik begrijp dat je graag wilt adviseren, maar met alle respect, wat je hierboven schrijft is onjuist en schept een verkeerd beeld.
de meeste landschildpadden (behalve de exotische) moeten overwinteren.
Overwinteren = in de koude wintermaanden binnenshuis warm houden.
Wat jij bedoelt is "in winterslaap".
dus tijdens de winter mag die binnen, maar dan op een plaats waar het minder of gelijk is aan 8 graden celcius.
Minder of gelijk aan?
Dus een temperatuur van -6 graden is prima? En 8 graden ook?
Je moet proberen vollediger te zijn in je uitleg Guillaume.
Een Griekse Landschildpad houdt zijn winterslaap best bij temperaturen tussen 2 en 5 graden celcius.
Bij 8 graden ligt het omslagpunt waarbij de stofwisseling weer hoger wordt. Gevolg is dat het dier reserves begint te verbranden, zonder deze aan te vullen met eten. In het ergste geval kan het dier hierdoor dusdanig ernstig verzwakken dat het na de winterslaap in een staat van posthibernale annorexia komt.
Dus nogmaals: Tips geven is natuurlijk prima, maar probeer je antwoorden zo volledig (en correct) mogelijk te geven.