Hallo allemaal
voordat jullie erover beginnen ik heb al veel gezocht op het forum
en ook veel gevonden maar er nog niet helemaal uit.
ik heb aquarium van 100 bij 50 bij 50, het plan is 1 of 2 kinosteron baurii s (ik denk 1 ben bang dat ze gaan vechten en ik er een weg moet doen en dat wil ik dan weer niet en zit ik met 2 bakken
). we zijn inmiddels al over het filtersysteem (ik wilde perse een bloembakfilter
) uit was ook al een gedoe. maar het lampenfestijn blijkt nog een ergere crisis te zijn
Er komen zowiezo gewoon 2 TL lampen in over ong de lengte van de bak ik heb daar de fittingen enzo nog voor. Verder wil ik dat het eiland mooi warm is en er uvB licht is. Ik weet niet alle bauri s zonnen veel en als je goed voert is het niet perse noodzakelijk maar vind het absoluut niet kunnen voor mezelf als ik het niet voorzie omdat ik vind dat als ze in de natuur de keuze hebben ze dat bij mij ook moeten kunnen.
Nu heb ik gevonden dat een 2 in 1 lamp (uv en warmte ) ten eerste erg duur is en ten tweede alleen in hoge wattages is en daardoor erg veel warmte afgeeft en daardoor weer te hoog van het eiland moet hangen (wat constructief vervelend is en ook de uv opname door het dier in de weg zit) als ook dat die snel kapot gaan en daardoor nog duurder zijn. Ik zou het liefst voor die gaan omdat dat maar 1 fitting en 1 snoertje in het systeem te foefelen is mjah de nadelen zijn ook niet mis natuurlijk
Als ik het goed heb begrepen zijn de meeste hierdoor overstag gegaan voor 2 aparte systemen om een UVb lamp apart en een goedkoop reflectorspot als warmtelamp apart. dit zou goedkoper zijn. ik heb hier nog een UVb spaarlamp reptiglow 5.0 liggen (weinig gebrand) is deze geschikt genoeg?
Nu zit ik beetje met het inbouwplan in mijn kap (wordt helemaal zelf gemaakt worden dus alles is aanpasbaar maar ik wil wel dat het netjes uitziet). Ik bedenk me zojuist dat het misschien een optie is om bijv. een kortere TL lamp te gebruiken en hiermee plaats te creeeren voor de fittingen van de andere lampen? Hoe ver van het water moet bijv. zo n refloctorspot zijn om niet problemen te krijgen met waterdamp ed. Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen opweg helpen? Hoe n groot verluchtingsgat moet ik voorzien om niet overdreven wateraanslag te krijgen?