Hier hebben alle pardalissen in februari 2010 een verkoudheid gehad. Dit omdat de verwarmer voor het sproeiwater stuk was.
het sproeiwater staat buiten het terrarium in een nagenoeg onverwarmde kamer dus het kon afkoelen tot zo'n 18°C. Tien dagen
na laatste controle van alle techniek begon ik het snotteren op te merken. Weet echter niet of de dieren de volle 10 dagen een koude
douche gekregen hebben gezien ik niet precies weet wanneer de verwarmer het begeven heeft
.
Deze heb ik op mijn eerstvolgende vrije dag (denk 2 dagen later) binnengedaan in merelbeke. Daar hebben ze 10 dagen verbleven.
7 dagen om effectief te genezen en nog 3 dagen langer omdat ik er niet meteen kon omgaan. Door de verkoudheid hadden de dieren
ook weer een opstoot van flagellaten en wormen gekregen dus werden ze tegelijkertijd ook nog daarvoor behandeld.
Geen enkel dier is onderuit gegaan. Wel is er in de gewichtscurve van de 5 grootste dieren een knik te merken
tijdens de maanden februari en maart van dat jaar. Vandaar dat ik de datum goed onthoud
De vermelde F10 gebruik ik ook. Wel niet als vernevelaar maar als poetsmiddel tijdens het jaarlijks onderhoud van de terraria (tijden de zomer
want dan zitten de dieren continu buiten)
Dan gaat alles eruit. Wordt de volledige bak ontsmet (1:125 verdunning), alles van stenen en kunststofplanten grondig schoongemaakt + F10
behandeling (1:125). Daarna laat ik alles opdrogen voor een dag of 2 en spoel ik het af.
Het hout dat ik gebruik wordt 2 weken in volle zon gedroogd om zoveel mogelijk organismen af te doden. Ik gebruik daarop geen F10
om absorptie van het product te vermijden. De oude bodem wordt niet hergebruikt. Na een aantal keren vers geplukte onkruiden te voeren
zijn de pissebedden al snel terug aanwezig in het terrarium