SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172832 aantal berichten in 14135 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 18 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 [2] Omlaag Print
Auteur Topic: Pardalis problematiek  (gelezen 15827 keer)
ArjanCoenen
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 244


WWW
« Antwoord #15 Gepost op: 15 Mei 2011, 21:03:59 »

Dat heb ik inderdaad vaker gehoord.
Het schijnt wel het enige te zijn dat je kan inspuiten zonder erg grote kans op brandwonden.
Waar heb jij goede ervaringen mee?

Citaat
Op advies van de RA ben ik toen een antibiotica kuur gestart. Baytril, onderhuids ingespoten, tien dagen lang.
Ik zou uitkijken met Baytril en dit geen tweede keer toedienen, sommige dieren/soorten reageren hier zeer slecht op, worden apatisch en stoppen met eten.

Gelogd

Cowabunga!
Adriaan Verhelle
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 441



« Antwoord #16 Gepost op: 15 Mei 2011, 21:06:46 »

Ik zorg er steeds voor dat het water waarmee ik sproei zo'n 24°C heeft.
Ik weet nu niet of het sproeiwater toen 18°C of minder had. Het voelde in ieder
geval zeer koud aan en het stond in een onverwarmde slaapkamer aan het einde
van de winter....

Ik denk dat het niet alleen aan het koude water lag maar eerder in combinatie met
het sproeitijdstip. Ik sproei steeds 2 uur voor de lichten uitgaan. Zo is er nog voldoende
tijd om alles te laten verdampen en heb ik de hele nacht een hoge luchtvochtigheid.
Volgens mij had dat koude water echter niet voldoende tijd om eerst op te warmen en
te verdampen waardoor de dieren, koud en nat de nacht moesten doorbrengen  afvragend...

@Arjan: Iemand die ze naar mijn weten al jaren kweekt is Marianne Janssen. Drie van
mijn nakweken komen van bij haar.
Gelogd
ArjanCoenen
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 244


WWW
« Antwoord #17 Gepost op: 15 Mei 2011, 21:08:56 »

Ok, ik zal je even aansprekenvoor haar email adres mocht je dat hebben.

Denk je niet dat het vocht op zich een probleem is? Volgens mij kun je ze beter kurkdroog houden als maar iets te vochtig..


Ik zorg er steeds voor dat het water waarmee ik sproei zo'n 24°C heeft.
Ik weet nu niet of het sproeiwater toen 18°C of minder had. Het voelde in ieder
geval zeer koud aan en het stond in een onverwarmde slaapkamer aan het einde
van de winter....

Ik denk dat het niet alleen aan het koude water lag maar eerder in combinatie met
het sproeitijdstip. Ik sproei steeds 2 uur voor de lichten uitgaan. Zo is er nog voldoende
tijd om alles te laten verdampen en heb ik de hele nacht een hoge luchtvochtigheid.
Volgens mij had dat koude water echter niet voldoende tijd om eerst op te warmen en
te verdampen waardoor de dieren, koud en nat de nacht moesten doorbrengen  afvragend...

@Arjan: Iemand die ze naar mijn weten al jaren kweekt is Marianne Janssen. Drie van
mijn nakweken komen van bij haar.
Gelogd

Cowabunga!
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #18 Gepost op: 15 Mei 2011, 21:34:10 »

Denk je niet dat het vocht op zich een probleem is? Volgens mij kun je ze beter kurkdroog houden als maar iets te vochtig..
Nee, eerder te droog zal ademhalingsproblemen teweegbrengen.
(te)Vocht(ig) zal doorgaans pas problemen geven in combinatie met te koud en vooral ook tocht.
Te warm houden leidt ook vaak tot de bekende natte neuzen, net als onvoldoende ventilatie (open bakken zijn nog altijd het beste naar mijn mening)
Enkel de schuilplaats goed vochtig houden, de baskingplaats en uitloop mag een stuk droger, een vochtige onderlaag volstaat op die plaatsen, zie ook hier
Stigmochelys pardalis  is erg stress gevoelig, eveneens ook erg gevoelig aan problemen met de luchtwegen. Verhuis leidt ongetwijfeld tot stress en werkt het tweede in de hand, niet noodzakelijk grote fouten in de huisvesting/verzorging dus. Buiten huisvesten zodra het weer dit toelaat blijkt de beste oplossing. Off topic:
Preventieve oplossingen wbt medicatie ben ik fel op tegen, als men F10 en blijkbaar ook al tricho plus preventief gaat toedienen waar gaat dit eindigen ?
In de vogelwereld komt men hier ook op terug, (preventieve toediening van ESB 3 bvb)
Preventief behandelen ondermijnt het opzetten van "Genetically healthy captive assurance colonies" , bij de ene soort al belangrijker dan de andere maar toch....we hebben het hier volgens mij over het laatste of belangrijkste bestaansrecht wbt de schildpaddenhobby.
Om die reden zou men trouwens ook moeten afstappen van het kattenbrokken voeren voor dieren uit kweekprogrammas (teveel residuen van antibiotica en al dan niet toegestane groeihormonen), doet men in de dierentuinen ook.
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
ArjanCoenen
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 244


WWW
« Antwoord #19 Gepost op: 15 Mei 2011, 21:48:00 »

Ok.
De twee grote opknappers ( resp. 19 cm en 1100 gram en 16-17 cm en 750-800 gram) zitten nu op rond de 50% LV en temp van 28 tot 32 omgeving tot 40+ onder de spots.
Ze doen het perfect, eten veel en goed, poepen grote drollen en zijn over al in de bak te vinden overdag.

Tijdens de antibiotica kuur deden de andere drie het ook goed onder die omstandigheden (uiteraard in een andere bak), geen snot, goed actief en steeds meer eten.
Daarom vermoed ik een terugval nu en niet zozeer een slechte huisvesting.

Wat raad jij aan als antiobiotica kuur? Mijn RA zegt baytrill en ondanks dat er risico's aanzitten wordt dat, wat ik begreep, standaard gebruikt bij injecteren.
Oraal zijn er wel meer middelen, maar dat wordt of dwangmatig toedienen, of een sonde door de keel. Beide voel ik erg weinig voor.

PReventief ben ik ook absoluut niet voor, laat dat voorop staan.

Arjan

Nee, eerder te droog zal ademhalingsproblemen teweegbrengen.
(te)Vocht(ig) zal doorgaans pas problemen geven in combinatie met te koud en vooral ook tocht.
Te warm houden leidt ook vaak tot de bekende natte neuzen, net als onvoldoende ventilatie (open bakken zijn nog altijd het beste naar mijn mening)
Enkel de schuilplaats goed vochtig houden, de baskingplaats en uitloop mag een stuk droger, een vochtige onderlaag volstaat op die plaatsen, zie ook hier
Stigmochelys pardalis  is erg stress gevoelig, eveneens ook erg gevoelig aan problemen met de luchtwegen. Verhuis leidt ongetwijfeld tot stress en werkt het tweede in de hand, niet noodzakelijk grote fouten in de huisvesting/verzorging dus. Buiten huisvesten zodra het weer dit toelaat blijkt de beste oplossing. Off topic:
Preventieve oplossingen wbt medicatie ben ik fel op tegen, als men F10 en blijkbaar ook al tricho plus preventief gaat toedienen waar gaat dit eindigen ?
In de vogelwereld komt men hier ook op terug, (preventieve toediening van ESB 3 bvb)
Preventief behandelen ondermijnt het opzetten van "Genetically healthy captive assurance colonies" , bij de ene soort al belangrijker dan de andere maar toch....we hebben het hier volgens mij over het laatste of belangrijkste bestaansrecht wbt de schildpaddenhobby.
Om die reden zou men trouwens ook moeten afstappen van het kattenbrokken voeren voor dieren uit kweekprogrammas (teveel residuen van antibiotica en al dan niet toegestane groeihormonen), doet men in de dierentuinen ook.
Gelogd

Cowabunga!
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #20 Gepost op: 15 Mei 2011, 21:52:56 »

Wat raad jij aan als antiobiotica kuur? Mijn RA zegt baytrill en ondanks dat er risico's aanzitten wordt dat, wat ik begreep, standaard gebruikt bij injecteren.
Oraal zijn er wel meer middelen, maar dat wordt of dwangmatig toedienen, of een sonde door de keel. Beide voel ik erg weinig voor.
Standaard behandelen is naar mijn mening niet de goede manier (ook de reden waarom ik niet snel de naam van bepaalde medicatie zal vrijgeven)
Een slijmstaal op kweek zetten is de beste oplossing (bron Merelbeke), al is een gerichte behandeling soms moeilijk, toch is bepaalde antibiotica voor specifieke stammen bacteriën vaak beter.
« Laatste verandering: 15 Mei 2011, 22:00:29 door kurtlippens » Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
ArjanCoenen
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 244


WWW
« Antwoord #21 Gepost op: 15 Mei 2011, 21:56:31 »

Ik wil ook niet standaard behandelen, ik probeer meer inzicht te krijgen in wat mensen aanraden/vinden en waarom.
Als mijn RA dan weer met baytrill aankomt, kan ik verwijzen naar situaties en alternatieven. Ook hij leert telkens bij.
Je mag me ook pmen als je niks in het openbaar wil noemen, tis echt niet zo dat ik het morgen ga kopen en zelf ga spuiten oid.

Arjan


Standaard behandelen is naar mijn mening niet de goede manier (ook de reden waarom ik niet snel de naam van bepaalde medicatie zal vrijgeven)
Een slijmstaal op kweek zetten is de beste oplossing (bron Merelbeke), al is een gerichte behandeling soms moeilijk, toch is bepaalde antibiotica voor specifieke groepen bacteriën vaak beter.
Gelogd

Cowabunga!
Adriaan Verhelle
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 441



« Antwoord #22 Gepost op: 15 Mei 2011, 22:09:53 »

In verband met het vochtig maken van mijn terrarium: 1/3 van de ondergrond is pure duivengrid die onder de warmtespots ligt, dit droogt na het sproeien razendsnel op.
De dieren hebben dus steeds een droog stuk waar ze allemaal tegelijktijd opkunnen. Op een uitzondering na slapen alle dieren echter elke avond aan de andere kant van het
terrarium onder  een grote platte steen op twee snelbouwers. In dat kunstmatig hol is het ook steeds vochtig en koel (lees wel koel, niet koud!). 's nachts daalt mijn temperatuur
tot 20 graden. Een warmtelamp slaat aan indien de temperatuur hieronder zou zakken, maar dit gebeurt enkel tijdens de winter.
Gelogd
marion
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 2017


« Antwoord #23 Gepost op: 16 Mei 2011, 13:38:15 »

Misschien kan jouw reptielenarts dan met Merelebeke contact opnemen.
De arts uit merelbeke zij toen tegen mij dat hij dit prima vond en graag overleg pleegde.
Ik heb daar toen ook een ander antibioticum gekregen omdat veel dieren al resistentie gaan vertonen voor de baytril. Tenminste als ze dat al vaker hebben gekregen natuurlijk.
Gelogd
ArjanCoenen
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 244


WWW
« Antwoord #24 Gepost op: 6 Juni 2011, 20:39:14 »

Omdat ik niet om de feiten wil liegen en dit topic wil afsluiten, het laatste nieuws wat betreft de pardalisjes.
Ze zijn inmiddels alle 4 overleden. De kleinste was al snel na de laatste reply niet meer, maar de laatste twee gingen na een paar goeie dagen waarin ze duidelijk aten, dronken en zelfs nog mooie donkere harde drollen produceerden, in een tijdsspanne van een week toch dood. In die laatste week mocht het nevelen met F10 niet meer baten.

Misschien had ik het anders moeten aanpakken of misschien had ik ze niet zomaar moeten kopen, misschien waren ze al ziek en kwam het door ophoping van stress pas uit, wie zal het zeggen.
Het feit blijft dat het ontzettend klote is en ik er enorm van baal.

Arjan
Gelogd

Cowabunga!
Pagina's: 1 [2] Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
6 Oktober 2024, 16:27:33

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172832
Totaal aantal topics: 14135
Vandaag Online: 1288
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 1279
Totaal: 1279
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.044 seconden met 26 queries.