Hallo,
Mijn schilpad is een Kolenbrander (Geochelone Carbonaria)
Hij is nu 4 jaar oud en ik heb hem 2 jaar in bezit.
de reden dat ik me hier op het forum heb aangemeld is dan ook dat ik meer wil weten van 'smokey' en ik wil kijken hoe ik z'n voeding en huisvesting kan optimaliseren.
Ook met het oog op een tweede schildpad die we er in de toekomst bij willen...
Het probleem waar ik al sinds zijn komst mee zit is dat hij knobbelvorming heeft, dit heeft te maken met huisvesting en voeding naar ik heb begrepen..
Hierop heb ik dan ook veel fora gelezen en diversie dierenartsen(collega's van mn vader) aangeschreven voor tips, maar ondanks dat heeft mijn Smokey nog steeds bulten(al worden ze wel iets minder)
Het Terrarium:
Het Terrarium heb ik zelf gemaakt, het is 130x50x35
- Er hangt een TL balk (UV) op advies van de dierenwinkel in.
- Er hangt een 75 Watt afgeplatte gloeilamp in(geeft veel stralingswarmte)
- Er hing, tot voor kort een warmte snoer in(is nu niet nodig ivm de warmte van de gloeilamp)
- Er ligt een warmte mat onder het slaapvertrek zodat het 'snachts op de bodem ook warm blijft
- Er ligt een lekker zwembadje in 30x20cm en deze wordt vaak gebruikt(maar ook al WC!!)
- Als ondergrond ligt er een rubber mat met daaroverheen een laag cocopeat(op aanraden van de dierenarts) dit probeer ik elke dag weer opnieuw nat te maken om de luchtvochtigheid op te voeren.
- z'n slaapvertrek bestaat uit een mandje van de Action waar hij zich graag in terug trekt om vervolgens met z'n kop lekker in de 'zon' onder de lamp te gaan zitten
verder heb ik de lampen geautomatiseerd met timers zodat ze +/- 11 uur per dag branden(de warmtemat in het slaapvertrek staat altijd aan!)
Voeding:
Ik probeer smokey zoveel mogelijk gevarieerd te voeren;
- z'n hoofdvoeding bestaat uit groente en fruit;
- appel, mandarijn(met schil) mango(vindt i erg lekker) kiwi, banaan, peer(niet zo lekker) en als groente andijvie rucola, witlof, boontjes, prei, paprika en soms asperge schilletjes
dit geef ik hem om de dag of wanneer er schilletjes over zijn dagelijks 's ochtends bij het wandelen.
als bijvoeding geef ik hem soms op aanraden van de reptielen dierenarts bij de universiteit van utrecht; geweekte katten brokjes(+/- 2x per week)
Ook strooi ik over het voer, zemelen en Gistocal.
Hopelijk hebben jullie nu een beetje een idee over hoe smokey erbij loopt.
mochten jullie tips hebben dan hoor ik dat heel graag!
Van Nick heb ik al het een en ander aan tips gekregen wat betreft voeding. ik ga hiermee aan de gang!
ook de luchtvochtigheid ga ik aanpakken om zo meer de bultvorming terug te kunnen dringen.
4 juni 2010 a.s. ga ik verhuizen naar utrecht en ik wil daar smokey(nu 1,5 kg) buiten een vertrek gaan geven in de tuin maar twijfel wel ivm kou, tocht en infecties.
wat ik uiteindelijk wil is dat Smokey naar buiten kan voor de zomer en daar ook kan blijven.
in de winter haal ik hem natuurlijk wel weer naar binnen, maar ik wil dan wel eerst een nieuw terrarium maken om problemen als luchtvochtigheid en te weinig uv licht te voorkomen.
hopelijk kunnen jullie me helpen!