SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 2 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Omlaag Print
Auteur Topic: Agrionemys horsfieldi uit slaap halen of niet.  (gelezen 13026 keer)
johnboy
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 14


« Gepost op: 8 Maart 2011, 21:44:54 »

Hallo allemaal,

via deze weg even vraag van mij ( johnboy )

heb nu sinds een paar dagen een  jonge vierteen landschilpad, ( agrionemys horsfieldi ) maar toen ik hem ophaalde was hij redelijk actief ,  heb hem thuis in een groter tera. gezet ( wat hij had was een " bakje " ) hij heeft een beetje gegeten en is nu al enkele dagen aan het slapen.

om hem aan het eten te krijgen zou ik hem dus weer wakker moeten maken, en dit lijkt mij niet z' een goed idee, hij is ook nog maar van 26-10-2010 dus nog geen half jaar.

wat moet ik hier nu mee doen, gewoon laten slapen, het tera. staat gewoon in de woonkamer, dus een schommeling van temperatuur.
en een andere vraag nog, waar kan je de juiste vitamiene preperaten krijgen.

graag wat tips ect. van andere forumleden.  groeten, john ( johnboy )  

Mod note: Gezien verschil in soorten topic opgesplitst
« Laatste verandering: 8 Maart 2011, 22:37:54 door markooij » Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 8 Maart 2011, 22:27:38 »

Wat is de minimum en maximumtemperatuur in het terrarium ?
Als het dier verschillende dagen inactief is zou je het eventueel eens in een laag schaaltje water kunnen zetten om dehydratatie te voorkomen, jonge dieren zijn hier gevoelig aan.
Is de schuilplaats wat vochtig ? Niet ongebruikelijk dat pas verhuisde dieren na wenning aan het nieuwe verblijf een tijdje inactief worden.
Sowieso is het aanbevolen over enkele weken een meststaaltje te laten controleren, maakt het dier een slechte/zwakke indruk dan kan dit nog eerder.
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
johnboy
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 14


« Antwoord #2 Gepost op: 9 Maart 2011, 09:23:21 »

ik ga de min. en max. temp. de komende dagen eens even goed meten, en de schuilplaats, een grote bloempot is niet vochtig van binnen, hij zit nu ook op de beukensnippers in de schuilplaats.
Ik zou het tera. evt. naar boven op een slaapkamer , die ik niet gebruik neer kunnen zetten, zo dat de temp. in zijn geheel wat lager word en niet zo veel min. max. verschillen heeft.


ok, dan ga ik hem ff een klein schaaltje met water bij zijn schuilplaats zetten, kijken wat of hij nu gaat doen, en ik heb de lampen ook nog maar gewoon uit he,

in iedergval al bedankt voor de tip,
Gelogd
Kenneth
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #3 Gepost op: 9 Maart 2011, 10:54:19 »

ik ga de min. en max. temp. de komende dagen eens even goed meten, en de schuilplaats, een grote bloempot is niet vochtig van binnen, hij zit nu ook op de beukensnippers in de schuilplaats.
Ik zou het tera. evt. naar boven op een slaapkamer , die ik niet gebruik neer kunnen zetten, zo dat de temp. in zijn geheel wat lager word en niet zo veel min. max. verschillen heeft.


ok, dan ga ik hem ff een klein schaaltje met water bij zijn schuilplaats zetten, kijken wat of hij nu gaat doen, en ik heb de lampen ook nog maar gewoon uit he,

in iedergval al bedankt voor de tip,


 geschrokken

Je hebt dus sinds kort een zeer jong diertje in je bezit.
Het dier is ogenschijnlijk niet in winterslaap, want het was actief toen je hem kreeg (of beter gezegd, bij de vorige eigenaar).

Het dier zit nu op beukensnippers (onjuiste bodembedekking.. neem liever cocopeat / leem / zavel).. mogelijk kurkdroog (heeft in tegenstelling tot wat velen vermoeden wel degelijk lichtvochtige schuilmogelijkheden nodig).. en in de woonkamer zonder aanvullende verwarming / verlichting.

Mag ik vragen waarom je (kennelijk) bewust geen warmte aanbied?
En waarom zou je het dier nu naar een slaapkamer willen verplaatsen waar het nog kouder is?
Verschil tussen min en max temperatuur is trouwens geen punt van zorgen.
In de natuur koelt het 's nachts toch ook af?
Zolang het overdag maar lokaal 35 graden is, mag het 's nachts gerust afkoelen tot 15 - 18 graden.. geen enkel probleem.

Jouw diertje heeft warmte nodig.
Zonder warmte geen activiteit bij dit soort dieren.
Dat het dier niet eet, begrijp ik wel, uitgaande van bovenstaande criteria.

Het dier naar een koudere ruimte verplaatsen zou ik je met klem af willen raden.
Het gedrag dat jij nu interpreteert als "slapen" heeft mijns inziens te maken met een te lage omgevingstemperatuur.
Het dier op een slaapkamer zetten (die hoe dan ook te warm zal zijn voor een winterslaap) zal zorgen dat het al zijn reserves verbruikt, zonder deze al etend aan te vullen. Ik voorzie dat het diertje op die manier verzwakt en uiteindelijk doodgaat.

Kortom;
Zorg per direct voor fikse verwarming in je verblijf.
Warmtespot met loodrecht daaronder gemeten een temperatuur van plusminus 35 graden.
De rest van het verblijf zou ik rond de 20 graden houden.

Zorg voor een andere bodembedekking.

Conform advies Kurt: Badder het diertje (waarna het weer terug gaat in het verwarmde verblijf !!!!) en breng vrijgekomen mest naar een dierenarts voor onderzoek op parasieten.

Blijf dagelijks voer aanbieden.






Als persoonlijke noot wil ik opmerken dat ik nogal verbaasd ben door je "plan van aanpak". Het tart alle logica en doet mij vermoeden dat geen enkele notie hebt van de verzorging die dit diertje nodig heeft... Heb je je wel een beetje voorbereid / ingelezen voorafgaande aan de aanschaf???

Edit,
Ik zie net dat je sinds januari actief bent hier en eigenlijk op zoek was naar Grieken.. en nu dus na plusminus 1 maand een Vierteen hebt aangeschaft.....
« Laatste verandering: 9 Maart 2011, 11:00:07 door Kenneth » Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
johnboy
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 14


« Antwoord #4 Gepost op: 9 Maart 2011, 19:50:09 »


Hallo Kenneth,

Ooo schuchter ehm ja, dank je voor deze goede raad,  afvragend...

toen ik net las wat jij schreef kreeg ik wel een beetje schaamrood op mijn gezicht, ik ben dus niet erg slim ( goed ) bezig / bezig geweest, daar gaan we wat aan doen,

ik heb hem gewekt, en de lamp weer aangedaan, even een poosje gewacht en toen een lauw badje gegeven, terug gezet en eten klaar gemaakt voor hem, daar had hij ook wel zin in, heeft wel wat gegeten, heb er gewoon bij gezeten of hij ging eten, ....

hij heeft wel een poosje onder de lamp gezeten en is dus weer  " opgewarmt "

ik ga dus zo snel mogelijk de bodembedekking aanpassen, al had ik toch wel ergens gelezen dat je best wel beukensnippers kon gebruiken,


mocht ik als beginner dit diertje dus niet goed kunnen verzorgen, en dus beter een grieklje had kunnen gaan zoeken, dan wil ik hem best aanbieden, ( zelfs gratis wel ) als hij het dan maar beter krijgt dan bij mij.

ik zal hem evt. ook wel willen ruilen voor een jong griekje.

Nogmaals, ik ben dus niet echt goed bezig op deze manier, en ga mij zeker beteren.   verlegen


 









Gelogd
jentel
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 211


« Antwoord #5 Gepost op: 9 Maart 2011, 20:07:01 »

Het dier weggeven is nu ook niet nodig e. Zorg gewoon dat je nu het dier de verzorging geeft die je nodig hebt. We zien ook wel dat je moeite wil doen. lees gewoon is zeer goed door en verander wat nodig is. Als je met vragen zit zijn er genoeg mensen hier die bereid zijn om je te helpen. Succes Smiley
Gelogd
johnboy
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 14


« Antwoord #6 Gepost op: 9 Maart 2011, 20:39:12 »

Het dier weggeven is nu ook niet nodig e. Zorg gewoon dat je nu het dier de verzorging geeft die je nodig hebt. We zien ook wel dat je moeite wil doen. lees gewoon is zeer goed door en verander wat nodig is. Als je met vragen zit zijn er genoeg mensen hier die bereid zijn om je te helpen. Succes Smiley

Leuk om te horen / lezen , dank je .
gr. john knipoog
Gelogd
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #7 Gepost op: 9 Maart 2011, 21:12:59 »

Ga je verdiepen in deze leuke soort en gebruik daarbij het soortgebonden topic van deze soort.

http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/board,83.0.html

Weet zeker dat je eruit komt en vragen stellen mag altijd daar is het hier de bedoeling onder andere voor !
Gelogd
Kenneth
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #8 Gepost op: 10 Maart 2011, 05:41:55 »


Hallo Kenneth,

Ooo schuchter ehm ja, dank je voor deze goede raad,  afvragend...

toen ik net las wat jij schreef kreeg ik wel een beetje schaamrood op mijn gezicht, ik ben dus niet erg slim ( goed ) bezig / bezig geweest, daar gaan we wat aan doen,

ik heb hem gewekt, en de lamp weer aangedaan, even een poosje gewacht en toen een lauw badje gegeven, terug gezet en eten klaar gemaakt voor hem, daar had hij ook wel zin in, heeft wel wat gegeten, heb er gewoon bij gezeten of hij ging eten, ....

hij heeft wel een poosje onder de lamp gezeten en is dus weer  " opgewarmt "

ik ga dus zo snel mogelijk de bodembedekking aanpassen, al had ik toch wel ergens gelezen dat je best wel beukensnippers kon gebruiken,


mocht ik als beginner dit diertje dus niet goed kunnen verzorgen, en dus beter een grieklje had kunnen gaan zoeken, dan wil ik hem best aanbieden, ( zelfs gratis wel ) als hij het dan maar beter krijgt dan bij mij.

ik zal hem evt. ook wel willen ruilen voor een jong griekje.

Nogmaals, ik ben dus niet echt goed bezig op deze manier, en ga mij zeker beteren.   verlegen


 












Hoi John,

Blij te lezen dat het diertje door het aanbieden van een warmtebron weer wat actiever is geworden.
V.w.b. de beukensnippers; dat wordt inderdaad door veel mensen geadviseerd. Er zijn echter gevallen bekend van inwendige verstoppingen door opname van deze beukensnippers. Een gewaarschuwd mens telt dus voor 2.
Daarbij; jouw diertje houdt van graven. Maar dan moet het wel de gelegenheid daarvoor krijgen. Je huidige bodembedekking is daarvoor eveneens ongeschikt.
Als het diertje de gelegenheid krijgt tot graven (natuurlijk gedrag), dan zullen zaken als stress ook afnemen. Bedenk wel dat het diertje zich 's nachts dus zeer waarschijnlijk volledig in het substraat zal ingraven, om 's morgens zodra de warmtelamp aanspringt als een onderzeeër weer boven te komen.

Het geadviseerde badderen zou ik overigens ook weer niet te vaak doen. Het hanteren (oppakken, etc) levert juist stress op.
1x per week een badje is prima. Je zou het diertje dan ook kunnen wegen, om zo de groei wat te kunnen bijhouden.
Het diertje bij het voedsel zetten is eigenlijk ook niet nodig. Als het honger heeft, dan loopt het er zelf wel naartoe  knipoog
Ik begrijp je bezorgdheid bij een ogenschijnlijk hulpeloos piepklein diertje, maar onderschat de zelfstandigheid vooral niet.

Tevens sluit ik me volledig aan bij het advies van Markooij.
Scroll eens naar het subforum over Agrionemys horsfieldii en begin als een dolle te lezen.. Op die manier leer je je eigen soortje beter kennen.
Dit topic heb je geplaatst bij "winterslaap", terwijl daar in dit geval helemaal geen sprake van is... Laat dat maar eventjes voor wat het is en concentreer je op huisvesting / voeding / begrijpen & herkennen van het gedrag...

Aansluitend zou ik je willen meegeven:
Pak adviezen op en laat je niet meteen uit het veld slaan als blijkt dat er iets niet helemaal in orde is.
Ik bedoel: Bij het eerste commentaar geef je al aan het diertje wel weg te willen doen, als iemand anders het beter kan verzorgen dan jij.
Dat lijkt me niet de juiste manier... Het lijkt me eerder de bedoeling dat JIJ de omstandigheden verbetert, zodat dit diertje een zo goed mogelijk leven bij JOU kan gaan krijgen... toch?
Voor je beeldvorming: We zijn allemaal "onervaren" begonnen en via schade & schande wijzer geworden  knipoog
Je bent (volgens je profiel) een kerel van in de 40, komop.. beetje zelfverzekerder zijn dan hè  knipoog

Voor wat het waard is: Een Griek verlangt nagenoeg dezelfde verzorging / huisvesting als een Vierteen.. Dus stel dat je de Vierteen zou ruilen, dan veranderd er niets aan de verbeteringen die je zult moeten doorvoeren.. begrijp je?
Daarom: Lekker je energie in dit leuke diertje steken; dan kun je er (bij goede verzorging) meerdere tientallen jaren van genieten!



Succes!
Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
johnboy
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 14


« Antwoord #9 Gepost op: 10 Maart 2011, 21:28:35 »

Hoi Kenneth / Allemaal

Nou er hebben zich de afgelopen 24 uur redelijk wat aanpassingen plaatsgevonden,

het schilpadje is een stuk levendiger geworden, eet al meer en vaker,  glimlach

heb de temperatuur gemeten, in het tera. is het rond  de 25 graden, en onder de lamp is het rond de 40 /45 graden.  vraagteken ( die lamp gaat er uit en komt een andere voor in de plaats / ga ik zsm bestellen op Teramania. ( heb ik al contact mee gehad over het een en ander )

de beukensnippers zijn er uit en er zit nu cocopeat in, en jawel meneer begint een beetje te graven. schaterlach
Ik heb nog geen mest kunnen  vinden maar dat gaan we goed in de gaten houden. (  overigens, hoe ziet de mest van z'ee jong diertje eruit dan / soort muizepoepjes ) vraagteken

ik moet dus nu ook een juiste uvb lamp bestellen, ( welk type moet ik hebben / 5.0 UVB  vraagteken )  want deze die er nu in zit ( is nog niet eens aan geweest hoor, is een  10.0 UVB )

en nog een laatse vraag voor op dit moment, doet eigenlijk helemaal niet ter zake aan de verzorging, hoe zien de cites papieren er uit, ik heb van de vorige eigenaar een papiertje gekregen waarop staat,  Verkoopbewijs, diersoort, vierteen landschilpad Naakweek 2010, aantal dieren 1 verkoopdatum 26-10-2010  en verkoper.

tot zover mijn update ene ik ga  bijleren/lezen  bandido geeuw





























 























Gelogd
Kenneth
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #10 Gepost op: 11 Maart 2011, 05:30:54 »

Klinkt al goed, die verbeteringen; netjes!

Bodembedekking is dus al in orde.
Een lamp bij Terramania?.. Ach.. dat kan gerust een stuk goedkoper hoor  knipoog
Een reflectorspotje van Philips (of gelijkwaardig merk / model) volstaat. Die lampen bij Terramania (en overige zaken) zijn aanzienlijk duurder, omdat er een plaatje van een hagedis op de verpakking staat. Laat je daar vooral niet door foppen  grijns

UV lamp...
Ik hoor je praten over een 10.0
Ik neem aan dat het een TL betreft?
Je hebt die TL's in 3 waardes... 2.0 / 5.0 & 10.0
Die waardes geven (als ik mij niet vergis) de UV waardes aan.

2.0 is voor bakken met een regenwoud uitstraling.. waar het UV nauwelijks de bodem bereikt door de dichte begroeiing.
5.0 is voor subtropische bakken.
10.0 is voor woestijnbakken.

Jouw diertje komt van oorsprong uit dorre, onherbergzame steppe-achtige gebieden (beetje kort door de bocht wellicht, maar globaal gezien).
Het heeft dus baat bij een zo hoog mogelijke UV waarde.
Ik zou lekker die 10.0 laten zitten en vooral ook aanzetten  mmm...leuk

Dan nog een puntje van aandacht.
Vele UV TL's (alsook de spaarlamp modellen) geven slechts tot een beperkte afstand vanaf de lamp "voldoende" UV af.
Na die afstand is de UV afgifte te verwaarlozen en dient de dure UV lamp slechts nog als gewone lichtbron.
Die afstand is in de meeste gevallen 25 / 30 cm.

Bij een standaard terrarium van 40 cm hoog, betekent dat dat je de armatuur van de TL eigenlijk al ín de bak moet monteren.
Hou hier dus rekening mee.

Ik heb dit toentertijd opgelost door een stuk van het ventilatierooster weg te knippen en in de sleuf tussen de glasplaten te hangen:




Een eenvoudiger oplossing is om een "open bak" te realiseren.
Hierdoor krijg je ook veel eenvoudigere temperatuurspreiding in de bak; 35 onder de lamp; kamertemperatuur op de overige plekken.
Ook kun je veel vrijer met de TL's spelen.

Hier een foto van mijn huidige bak (in aanbouw):


Op dit moment:


Jij hebt nu 25 graden in de bak (warmte van de warmtelamp blijft in het relatief kleine verblijf hangen), wat ook weer niet goed is.
Kampertempertuur (plusminus 20 graden) is uitstekend. Daarbij lokaal een plek met 35 graden (warmtelamp).
's Nachts mag het gerust afkoelen naar 16 - 18 graden; geen probleem.

Let wel; je diertje zal zich ook veel in gaan/blijven graven als de algehele omgevingstemperatuur 25 graden (of hoger) is. Op die manier ontvlucht het dier namelijk de warmte.

De mest zal er (als het goed is) uitzien als een compact vezelrijk langwerpig drolletje.

Mbt de CITES documenten kan ik je geen antwoord geven.




Wel nog een vraag:
Wat voor voer geef je?
Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
Sulcatatata
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 807



« Antwoord #11 Gepost op: 11 Maart 2011, 12:19:28 »

...hoe zien de cites papieren er uit, ik heb van de vorige eigenaar een papiertje gekregen waarop staat,  Verkoopbewijs, diersoort, vierteen landschilpad Naakweek 2010, aantal dieren 1 verkoopdatum 26-10-2010  en verkoper.
Horsfieldii is cites B; je hebt geen citesdocument nodig, maar een overdrachtsverklaring. Dat is wat jij hebt ontvangen...
Gelogd
johnboy
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 14


« Antwoord #12 Gepost op: 11 Maart 2011, 22:26:38 »

Met de warmte lamp ga ik morgen even rustig mee knutselen, wat hoger maken dat de warmte beter uit de bak kan, en de uv lamp is geen tl buis of zo hoor, gewoon een soort gedraaide lamp, en mijn uv lamp hang in het tera. dus niet te hoog ( ff nagemeten ) en hij krijgt als voer te eten , ijsbergsla, komkomer, vandaag nog weer distels geplukt uit het bos, / weegbree kan toch ook wel ? /  ga morgen ff witlof en taugee halen op de markt.
en heb vandaag nog  vitamine preperaten bestelt,

en als er iemand nog tips voor mij mocht hebben, GRAAG. Knipoog



Klinkt al goed, die verbeteringen; netjes!

Bodembedekking is dus al in orde.
Een lamp bij Terramania?.. Ach.. dat kan gerust een stuk goedkoper hoor  knipoog
Een reflectorspotje van Philips (of gelijkwaardig merk / model) volstaat. Die lampen bij Terramania (en overige zaken) zijn aanzienlijk duurder, omdat er een plaatje van een hagedis op de verpakking staat. Laat je daar vooral niet door foppen  grijns

UV lamp...
Ik hoor je praten over een 10.0
Ik neem aan dat het een TL betreft?
Je hebt die TL's in 3 waardes... 2.0 / 5.0 & 10.0
Die waardes geven (als ik mij niet vergis) de UV waardes aan.

2.0 is voor bakken met een regenwoud uitstraling.. waar het UV nauwelijks de bodem bereikt door de dichte begroeiing.
5.0 is voor subtropische bakken.
10.0 is voor woestijnbakken.

Jouw diertje komt van oorsprong uit dorre, onherbergzame steppe-achtige gebieden (beetje kort door de bocht wellicht, maar globaal gezien).
Het heeft dus baat bij een zo hoog mogelijke UV waarde.
Ik zou lekker die 10.0 laten zitten en vooral ook aanzetten  mmm...leuk

Dan nog een puntje van aandacht.
Vele UV TL's (alsook de spaarlamp modellen) geven slechts tot een beperkte afstand vanaf de lamp "voldoende" UV af.
Na die afstand is de UV afgifte te verwaarlozen en dient de dure UV lamp slechts nog als gewone lichtbron.
Die afstand is in de meeste gevallen 25 / 30 cm.

Bij een standaard terrarium van 40 cm hoog, betekent dat dat je de armatuur van de TL eigenlijk al ín de bak moet monteren.
Hou hier dus rekening mee.

Ik heb dit toentertijd opgelost door een stuk van het ventilatierooster weg te knippen en in de sleuf tussen de glasplaten te hangen:




Een eenvoudiger oplossing is om een "open bak" te realiseren.
Hierdoor krijg je ook veel eenvoudigere temperatuurspreiding in de bak; 35 onder de lamp; kamertemperatuur op de overige plekken.
Ook kun je veel vrijer met de TL's spelen.

Hier een foto van mijn huidige bak (in aanbouw):


Op dit moment:


Jij hebt nu 25 graden in de bak (warmte van de warmtelamp blijft in het relatief kleine verblijf hangen), wat ook weer niet goed is.
Kampertempertuur (plusminus 20 graden) is uitstekend. Daarbij lokaal een plek met 35 graden (warmtelamp).
's Nachts mag het gerust afkoelen naar 16 - 18 graden; geen probleem.

Let wel; je diertje zal zich ook veel in gaan/blijven graven als de algehele omgevingstemperatuur 25 graden (of hoger) is. Op die manier ontvlucht het dier namelijk de warmte.

De mest zal er (als het goed is) uitzien als een compact vezelrijk langwerpig drolletje.

Mbt de CITES documenten kan ik je geen antwoord geven.




Wel nog een vraag:
Wat voor voer geef je?
[/quote] knipoog
Gelogd
jentel
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 211


« Antwoord #13 Gepost op: 11 Maart 2011, 23:15:10 »

Kijk eens in het subforum voeding bij landschildpadden. Daar vind je een groot aantal topics over wat wel en wat niet goed is voor je schildje. Het is de bedoeling dat je varieert in de voeding. Nu het weer beter wordt zullen onkruiden de boventoon voeren. onthoud zeer goed dat gewone sla nagenoeg geen voedingswaarde heeft en dat te veel fruit geven ook niet goed is. Zorg vooral voor een gevarieerde vezelrijke voeding, die je aanvult met mineralen (bv. vitamineral.). Om vezels toe te voegen aan het voer is er een zeer goed product op de markt: agrobs. Dit wordt verkocht als paardenbrokken die je dan kan weken voor je vierteen. Lezen is de Key, het voordeel is dat menig man je is voorgegaan.
ps; Foto's van je diertje en zijn omgeving zijn altijd tof Smiley  hoed af
Gelogd
johnboy
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 14


« Antwoord #14 Gepost op: 13 Maart 2011, 16:58:21 »

foto is onderweg, ga ik plaatsen bij subforum huisvesting,  camfoto
en ik ga een deel van het subforum voeding overnemen, ik loop veel in het bos dus kan ik regelmatig vers meenemen.  Knipoog



Kijk eens in het subforum voeding bij landschildpadden. Daar vind je een groot aantal topics over wat wel en wat niet goed is voor je schildje. Het is de bedoeling dat je varieert in de voeding. Nu het weer beter wordt zullen onkruiden de boventoon voeren. onthoud zeer goed dat gewone sla nagenoeg geen voedingswaarde heeft en dat te veel fruit geven ook niet goed is. Zorg vooral voor een gevarieerde vezelrijke voeding, die je aanvult met mineralen (bv. vitamineral.). Om vezels toe te voegen aan het voer is er een zeer goed product op de markt: agrobs. Dit wordt verkocht als paardenbrokken die je dan kan weken voor je vierteen. Lezen is de Key, het voordeel is dat menig man je is voorgegaan.
ps; Foto's van je diertje en zijn omgeving zijn altijd tof Smiley  hoed af
[/quote]
Gelogd
Pagina's: [1] 2 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
1 Juli 2024, 05:01:08

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 289
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 280
Totaal: 280
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.188 seconden met 25 queries.