Ziet het er inderdaad goed uit zo?
Behalve dat ie mager is en een iets zacht plastron heeft gedraagt ie zich zoals ik het zou verwachten, maar wie ben ik..
Duidelijker, het dier ziet er toch gezond uit .
Zacht plastron is niet normaal bij deze grootte , is het algemeen of enkel het "hart" van het plastron ?
Het laatste wijst op een flagellatenbesmetting, in elk geval is een meststaal aanbevolen, de soort is erg gevoelig voor teveel aan flagellaten en cyliaten.
Andere mogelijkheid is een calciumtekort.
Hou ook een quarantaine aan van minstens zes maanden voor je het bij andere plaatst, ook al is er schijnbaar niks mis met het dier.
In het bijzonder met wildvang-import is het uitkijken.
Zodra het weer dit toelaat (+ 20°C en windstil) kan je het dier ook buiten zetten, vezelrijke voeding (onkruiden en hooipellets) zijn een must, mijdt voedingslijsten die fruit vermelden voor deze soort. Prachtige dieren maar vrij gevoelig, een goed voedingspatroon en opvolging van de quarantaine zullen je echter goed vooruit helpen.
Kurt, kan je nog antwoord geven zonder dit topic te vervuilen over wat verder nog oorzaken kunnen zijn voor diepliggende ogen?
Aan de ogen lees je de algemene gezondheidstoestand af van een schildpad, het eerste waar ik naar kijk als ik de kamer binnenkom, de ogen moeten mooi helder zijn en wat bol staan.
Ingevallen of diepliggende ogen duiden meestal op verzwakking/ziekte. Kan dus verschillende oorzaken hebben...