dus echt elke ochtend eten geven is er dan niet meer bij?
Uhm... door menselijk ingrijpen bedoel je?
Nee, dat hoeft dan niet meer. Het is slechts zaak in de gaten te houden of de dieren schoon drinkwater hebben.
Je diertjes zullen in zo'n buitenverblijf lekker hun eigen ritme gaan vinden.
's morgens wakker worden... opwarmen in de eerste zonnestralen.
Beetje rondscharrelen.. hier en daar de beplanting wat bijsnoeien.. slapen.. rondlopen.. graven..
Heerlijk om naar te kijken.
Noem me simpel, maar om 's zomers vroeg in de morgen met een vers bakkie koffie naast die bak te zitten, kijkend hoe het leven daarin ontwaakt... Dat is voor mij het ultieme genieten van de hobby.
Kijk.. en als je dan een zo divers mogelijk aanbod onkruiden hebt ingezaaid, dan kunnen ze zelf bepalen wat & hoeveel ze eten. Indien ze eenzijdig eten, dan is dat hun keuze.
Bij mij was in het begin vooral de klaproos en smalle weegbree favoriet.
Toen die vrijwel kaal waren (mja...
) was de klaver aan de beurt.
Het duizendblad werd niet gegeten, terwijl ze dit (als ik het zo op een schaaltje aanbied) in het binnenterrarium altijd onmiddelijk wegwerken
Muurleeuwenbekje was vervolgens aan de beurt... Daarna kaasjeskruid.
En toen er vrijwel niets over was dan rolklaver en duizendblad, werd laatstgenoemde "redelijk" gegeten.
Op dat moment; toen door het kaalvreten door de dieren de begroeiing nagenoeg weg was op het duizendblad en rolklaver na, ben ik wat vaker gaan bijvoeren door e.e.a. in de bak te leggen.
Uitgaande van bovenstaande ervaring zal ik minder duizendblad gaan zaaien dit jaar en kiezen voor een alternatief daarvoor..
Kleine verduidelijking.. ik was zon enthousiast met het inzaaien, dat letterlijk de halve oppervlakte (100x50cm) 1 dicht duizendblad-oerwoud was, waar de dieren zich met moeite doorheen moesten ploegen... Heb ook drie kwart daarvan weer moeten verwijderen om de dieren wat extra loopruimte te bieden