Een stamboek in gevaar brengen door overkweek? Heb daar zeer hard mijn bedenkingen bij.
Niet zozeer "overkweek" maar oververtegenwoordiging van een bepaalde bloedlijn kan de levensvatbaarheid van een stamboek in gevaar brengen, ik ken alvast een voorbeeld die op de laatste landdag ter sprake kwam.
Als vrijwel alle nakweek in omloop aan een of enkele founderdieren verwant is loop je op de duur toch vast, moet dus vermeden worden .
Kwam trouwens ook ter sprake dat het voor de stamboekhouder een moeilijke beslissing is een kweekstop voor te stellen.
Om die reden mijn bedenking, los van de discussie in dit topic of uitwisseling dan niet een meer aanvaardbaar voorstel is.
Gaat over eigen verkregen dieren en dus geen dieren die gebonden zijn aan het esf door een of ander contract. Want dan ben je eigenlijk alleen maar "pleegouder" en weet je dat de kans bestaat dat de dieren terug weg gaan.
De kans is klein of onbestaande dat de dieren terug moeten (tenminste wbt de contracten van mijn dieren) , voor
Indotestudo elongata bvb kan wel een uitwisseling voorgestelt worden, daarmee bedoel ik niet persé verandering van locatie waarbij je bestand inkrimpt , uitwisseling omvat in het Kopenhagencontract vooral de geslachten.
Deze lagen op het moment van overdracht bij de meeste dieren (te jong) nog niet vast, vandaar dus te overwegen voorstel om bvb een vrouwtje te ruilen aan een andere deelnemer als deze enkel mannetjes blijkt te hebben, temeer omdat deze dieren niet bij dieren die niet van de Kopenhagengroep afkomstig zijn mogen gezet worden (vermoedelijk andere vorm/type), . Werd eveneens vastgelegd dat de helft van eventuele nakweek zonder kosten naar het stamboek dient terug te vloeien.
Wat betreft de IBG Hong Kong dieren, mede omdat hiervoor een bijdrage in de kosten betaald moet worden (denk ik) mag je de dieren blijven verzorgen, enkel transactie om wat voor reden ook mag niet plaatsvinden zonder tussenkomst van ESF , in dat geval moeten de dieren steeds terugvloeien naar het stamboek.
Van deze dieren is nakweek wel je "eigendom"
Zie het dus meer als een persoonlijke visie dat eventuele uitwisseling die kweekprojecten ten goede zou komen als een plicht aanzien moet worden, omdat je die tenslotte dankzij het stamboek mag verzorgen.