Dit is geen persoonlijke aanval naar wie dan ook, ieder zijn eigen mening en gevoelens maar.......
Wat heeft het stamboek nog voor nut als door niet door gecontroleerde ruil nieuwe bloedlijnen kunnen worden uitgezet?
Mja, maar gaan de eerstvermelde "gevoelens" altijd samen met de doelstellingen van een kweekproject ?
Volgens mij is dit toch geen eendimensionale ideologie , zo komen slecht 90% van mijn dieren hiervoor in aanmerking naar mijn gevoel.
Enkele dieren zijn naar mijn mening (bvb) te stress gevoelig, ik stoor me er sowieso aan als een dier die ik ken of online volg meerdere keren van eigenaar veranderd (om wat voor reden ook, voor het dier doet dit erniet toe) , enkele stressgevoelige dieren zouden na verandering van locatie mogelijk na een paar weken een flagellatenopstoot kennen, word dus behandelen, en met middeltjes als flagyl spring je beter spaarzaam om. Komt nog de terugkeer naar de oorspronkelijke eigenaar, het dier moet dus tweemaal verhuizen.
Dit 'probleem' is bij (soortafhankelijk) landschildpadden doorgaans groter dan bij waterschildpadden. Toch een punt om bij stil te staan...
Ander punt is de mogelijke band van de eigenaar met het dier, zelfs een boer kent zijn favoriete koe .
Zonder dit inlevingsvermogen ben je gewoon niet in staat dieren te houden, dus zo gek is dit niet, ik zie me dus niet snel het favoriete sulcatavrouwtje (als voorbeeld) uitlenen waar ik elke middag tijdens de pauze, nog voor het eten ga naar kijken of ze toch maar niet op haar rug terecht gekomen is.
Desondanks ben ik bereid de meeste dieren uit te lenen als hier nood aan is...op die paar uitzonderingen na dan.
Neen ik heb bewust de vraag gestelt, reden is dan , hoelang hou je de dieren dan? want als je enkele weken tot maanden quarantaine in acht neemt , dan zie ik eerder de dieren een maand of 3 a 4 van de eigenaar weg is .
Rekening houdende met de aanbevolen quarantaine van 6 maanden denk ik dat een jaar het minimum zou zijn.
Hangt er ook vanaf wat het werkelijke doel van uitwisseling is, geen mannetje of vrouwtje voorhanden bvb ? Is het streven een andere bloedlijn dan is sowieso uitwisseling nogal omslachtig, denk aan de spermaopslag ...vanaf welk jaar is zeker dat het nieuwe dier de vader is ? Ontstaat hierdoor geen onzekerheid de eerstvolgende nakweekjaren of sla je die over door de eieren te vernietigen ? Enkel zinvol dus als langetermijnproject die meerdere jaren overbrugt.